En litt annerledes historie om en blanketur

Vi har alle hatt fisketurer som ikke har gått helt etter planen, men at noen er verre enn andre hersker det liten tvil om. Og den som gir seg er en dritt.

Av: Thore Bergh, SFK Galskap

Fikk beskjed på jobben at jeg hadde for mange feriedager igjen, og at jeg måtte ta ut noen av disse før årsskifte. Fikk øyeblikkelig en tanke i hodet om en fisketur og 1 uke ferie ble bestemt 01-06.11.2016. Etter litt sjekking og samtaler med lokale helter ble det bestemt at turen gikk til barteland. Det skulle satses på spisskate, kloskate og skolest. Alle arter jeg mangler. Skulle bruke bilen som base for å fiske effektivt gjennom dag og natt.

Bilen ble pakket for alle eventualiteter torsdag så jeg kunne reise rett etter jobb på fredag. Her skulle det ikke kastes bort noen tid. Det eneste problemet var værmeldingen. Den varslet om skikkelig drittvær med mye vind og nedbør. Men værmeldinger stoler man jo ikke på, så jeg satte avgårde mot Trondheim på fredag, med planer om litt bryggefiske etter poengfisk ti NM på kvelden.

Vel fremme i Trondheim på kvelden viste været seg å stemme med værmeldingen. Ved første brygge gikk sjøen hvit og regnet kom sidelengs. Bilen sto å gynget i vinden og fisking var uaktuelt. Dro til en annen brygge jeg har fisket på før, i håp om at denne lå litt mer i le, men nei da. Dette var ikke fiskbart vær. Satte meg over i passasjersetet og tok meg et par pils. Litt koselig å sitte inne i bilen og høre på uværet ute. Gikk bak i bilen og sovnet som en stein.

Lørdag morgen våknet jeg i 0900 tiden. Bilen gynget enda og regnet kom fremdeles sidelengs. Bestemte meg fort for å ta turen videre til Namsos. Target var spiss og piggskate. I Namsos var pod og stenger på plass ganske fort. Hang en kanne med spylevæske under poden for å holde den på plass. Det viste seg fort å ikke holde, stenger og pod fløy bortover brygga etter 5 minutter. Rigget opp igjen, denne gangen med 2 kanner spylevæske. Da bli den hverrtfall stående.

blanking-thore-bergh-4

Etter et par timer får jeg beskjed om at jeg har valgt feil brygge. Er en annen brygge i nærheten Spisskatene er tatt fra. Rigger fort ned og flytter, skjedde ikke noe her likevel. Får besøk av Jim Frode Rygh og sønn utpå kvelden som også slenger ut et par stenger. Hyggelig med litt besøk, men det skjer svært lite på stengene.

Lørdag blir til søndag, har fisket gjennom natta uten annet en slimål og agntyver å melde om. Regnet og vinden er blitt noe mildere.

Etter en kjapp tur i butikken, som faktisk er åpen på søndag rigger jeg opp igjen. Jeg trenger bare 1 kanne spylevæske nå.

blanking-thore-bergh-5

Ja, det fortsetter med slimål og smånapp, agnbytte med ca 30 minutters mellomrom. Rett etter at mørket kommer igjen skjer det endelig noe på stanga. Minner ikke om skate, så jeg setter tilslag. Opp kommer en torsk på 5.4 kilo. Fin fisk, men kjenner jeg blir litt skuffa. Får plutselig besøk av en oter på brygga. Denne har tydelig truffet fiskere her før å jeg håndmater denne med fisk. Ganske kul opplevelse. Når jeg setter meg inn i bilen for å varme meg litt hopper den opp og legger forlabbene på låret mitt. Utrolig moro å komme så nær et vilt dyr.

Utpå natta skjer det endelig. Litt forsiktig napping, noen meter run, stille og nytt run. Setter tilslag og kjenner tyngden i ca 2 sekunder, så ingenting…. Fortommen ryker midt på. Er det mulig!!!

Rigger opp igjen og får agn uti igjen, men mer skjer ikke denne natta. Kjenner jeg begynner å hate slimål.

Mandag fortsetter der søndag slapp. Skjer svært lite på stengene, så jeg avtaler med Jim Frode å møte han i Stjørdal på tirsdag etter kloskate, og Bjørn Florø på onsdag etter skolest, eventuelt stor brosme og lange. Har en veldig dårlig brosmepers, så det så lyst ut med forbedring av denne og poeng til NM. Utpå natta kommer oteren tilbake, å denne gangen har den med en unge. De får litt mer fisk av meg og forsvinner igjen etter en times tid. Etter en lang natt uten annet et stadige agnbytter å melde om reiser jeg tidlig tirsdag morgen til Stjørdal.

Gleder meg til dette. Været er endelig blitt ok, kloskate virket som en bortimot bankersfisk og riggingen går fort. Har laget flere takler ferdig for raske agnbytter.

blanking-thore-bergh-1

Jim Frode kommer innom med kaffe og fisker litt før han må tilbake på jobb. Her var det mer hektisk. Napp og run hele tiden. Uante mengder med hvitting, knurr, og hyse. Slimålen får ikke en sjanse her. Utpå natta blir det litt stillere, men hågjelen begynner å bli en plage, å slimålen får tid til å forsyne seg. 3 spennende run som alle viste seg å være knurr.

Dagen og natta går uten at kloskata viste seg, å på morran kom Jim Frode innom med mere kaffe. Fy f… hvor godt nytraktet kaffe smaker ? Med klarværet hadde temperaturen falt ned mot -5 på natta. Gnur litt utover dagen da jeg ikke skal møte Bjørn F. før på ettermiddagen, men det skjer ingen ting. Ikke engang slimålen tar agnet. Begynner å føle på at jeg ikke er 20 år lenger, hehe. Men været er blitt helt kanon. Sola skinner fra skyfri himmel og vinden er borte. Får tørket det våte tøyet før jeg setter kurs mot Trondheim igjen.

blanking-thore-bergh-2

Hadde snakket litt med Kjetil Guttormsen om muligheten for en tur til Stord etter Spiss hvis alt annet skar seg. Var jo tatt en del spiss er og oddsen for å kunne få sorten der var gode. Kjetil bekrefter at han har fått fri fra jobb på fredag så nå er det bestemt at kursen settes mot Stord torsdag ettermiddag etter morgenfiske med Bjørn F.

Hvis denne turen var hard til å begynne med ble den nettopp hardere….

Møtte Bjørn hjemme hos han ca kl 1600 onsdag ettermiddag. Vi hadde dårlig tid så ting ble pakket i bilen fort for å rekke 2 timers vinduet etter skolest. Med webasto i båten ble dette en kosetur ut til skolesten. Takkel ble rigget å sluppet ned. 2 timer senere var neste blanketur etter en targetart et faktum. Vi reiste hjem til Bjørn med planer om en tidlig morgenøkt etter sko og noen nedslipp etter store brosmer. Bjørn vartet opp med hjemmelaget fiskesuppe med hvitløksbaguetter og et par kalde øl. Sofaen virket utrolig innbydende etter å ha sovet i bilen siden fredag, og lukkøyet kom ganske raskt.

Klokka ringte, føltes det som, alt for tidlig på torsdag morgen. Etter en bedre frokost med egg, bacon og bønner sattes kursen igjen ut med båten etter skolest.

Men, denne turen fortsetter som den startet. Skolestvinduet kom og gikk uten at det var så mye som et napp i stanga mi. Nå begynte været å bli dårlig igjen å det snødde tettere og tettere. Bjørn bestemte likevel at jeg måtte få noe ut av turen så vi flyttet båten til der de store brosmene bodde.

Stengene ble agnet om og store agn gikk til bunnen på ca 400 meter. Tok ikke lang tid. Det nappet i stanga og opp kom en brosme på ca 3 kg. I følge Bjørn skulle dette ikke være mulig. Så små fisk er agn der nede. Det blir agnet om og ned går agnet igjen.

Nå er det Bjørn som får napp. Der e’an, hører jeg, å tilslag settes. Ja, denne er tydelig større. Bjørn lander en på over 10 kilo. Jeg har noen napp uten at noe sitter, så det blir agnsjekk. Armene mine er dårlige å jeg kjenner at dette antagelig blir siste nedslipp for meg. Så er det noe bortpå igjen, tilslag settes og det er klart før jeg begynner å sveive. Dette er nok en liten en. Jo da, opp kommer en på knappe 2 kilo. Bjørn drar seg i håret å forstår ingen ting. Armene mine er helt ferdige så kursen settes mot land. Jeg skal videre til Stord og Bjørn skal på jobb.

Fremme hos Bjørn igjen blir bilen pakket fort, og kursen settes mot Stord hvor jeg skal møte Kjetil fredag morgen. Underveis har Kjetil bestemt seg for å dra denne kvelden og prøve seg på litt kveldsfiske mens han venter på meg. Han har også ordnet overnatting der båten skal settes ut. Kjører på GPS kurs over Sognefjellet, noe som ikke var så lurt da den veien jeg skulle ta midt oppe på fjellet var vinterstengt. Måtte derfor nesten til Sogndal og ta 2 ferjer for å komme til Stord. Klokka ble 01.30 før jeg møtte Kjetil, å nå har drittværet virkelig kommet tilbake.

Vi står opp tidlig fredag morgen og legger ut etter spisskate. Finner hotspoten, men sliter med ankerfeste i vinden. Får til slutt ankerfeste men ligger noe utenfor spotten. Etter 4-5 timers fiske har vi ikke fått noe annet en hågjel. Vinden og regnet er skikkelig ille så vi bestemmer oss for å gå til land å varme oss litt å få i oss noe mat. Etter å ha fått på oss tørre klær og fått i oss en pizza tar vi båten ut igjen. Vinden og regnet har gitt seg litt, å vi får ankerfeste der vi vil ha det. Dette skal bli kult. Rett plass, bedring i været og troa på topp.

Men, nei da. Utpå kvelden var det bare hågjel som hadde tatt agnet. Vi pakket sammen, fikk båten på hengern, tok en liten timeout for å vurdere om vi skulle kjøre til Karmøy nå, eller overnatte her. Vi dro til Karmøy.

Tidenes blanketur for min del var et faktum. Etter å ha overnattet hos Kjetil kjørte jeg hjem til Askim på lørdag.

Så tilbake til overskriften på denne rapporten, jeg står ved mottoet: Den som gir seg er en dritt!

Stor takk til alle som har hjulpet meg med tips og guiding på turen. Takk til Jim Frode for lån av senkehåv, kaffe og guiding, takk til Bjørn F. for tidenes fiskesuppe, overnatting og båtturer og takk til Kjetil som tok seg fri fra jobb og stilte med båt på Stord. Denne turen kommer til å bli tatt igjen, men på en annen årstid og med en annen værmelding…