Hvordan fiske Gråsteinbit – Art nummer 7 / 52

Noen vil påstå at ukas art har et utseende bare en mor kan elske?

Jeg og 7 andre hadde altså booket hus og båter i Hansnes på Ringvassøy i Troms fra 12. – 19. august. På dag tre fikk både Stein Vidar og Leif en fisk jeg var ivrig på å fange selv.

Jeg hadde fått ett eneste eksemplar av ukas art tidligere – en slumpfisk på – til denne arten å være – meget beskjedne 280 gram, under en feriefisketur med båt i Singlefjorden utenfor Østfold-kysten i 1997. Da tok jeg ingen bilder, og med tidens løp har arten etter hvert gjenstått som den eneste jeg manglet bilde av persen på.

Jeg fikk ingen da Leif og Stein Vidar fikk sine, men dagen etter hadde jeg enkelt og greit flaks. På turens dag 4 (15.8.) klokka 15.45 kom art nummer 7 – som i 1997 på slump vil jeg si, all den tid jeg hadde agnet med en rekebit for å se hva som bet på det på den plassen vi prøvde på:

Art 7! – Gråsteinbit 880gr  47cm

Foto: Ole-Håkon Heier

Gråsteinbit. Ikke akkurat noe monster dette heller, men i det minste større enn den eneste jeg hadde fått fra før og ny pers.

Utover i uka

Vi testet flere plasser etter steinbit, men lyktes ikke. Den ene plassen vi fisket en del på luktet steinbit lang vei, med stein/grusbunn i et strømsatt sund og dyp på 30-50 meter, men vi var nok der på feil tid av året. Det er i alle fall det jeg tipper på. Men hva vet egentlig jeg som bare har fått to fisker på slump?

Her er i alle fall Leif sin fisk

Gråsteinbit 2000g Leif

Om fiske etter gråsteinbit

Som jeg skrev i avsnittet før; gråsteinbit har jeg ikke akkurat mye pondus til å uttale meg om hvordan jeg skal fiske. Men det betyr jo ikke at jeg ikke har sjekket litt rundt hvordan man kan få den.

Den er en bunnlevende fisk som liker seg på hardbunn med mye stein og livretten kråkeboller. Den finnes som oftest ned mot 50-60 meters dyp og gjerne opp mot 10-20 meters dyp.

I februar-mars samler de seg gjerne for gyting og kan da påtreffes i større antall på begrensede områder, mens de ellers i året står mer spredd rundt omkring.

Leif hadde gjort litt research på hvordan man skulle fiske denne krabaten, så vi valgte en strategi med å fiske fra drivende båt i et strømsatt sund med steinbunn med dyp fra 30 meter og nedover til 60 meter. I enden av snøret hadde vi en pilk der vi hadde montert på en opphenger med krok i toppøyet.

Steinbittakkel

Agn

Kroken agnet vi med sei/makrell, og så dunket vi dette bortover bunnen mens vi driftet. Jeg fikk ingen på dette, men begge de andres fisker ble tatt på denne måten, så det kan jo ikke ha vært helt feil. Fiskene de fikk tok forsiktig – de bare lugget i kroken og man kjente at noe var på. Fighten var heller ikke mye å skryte av, da fiskene var mest tunge uten de store sprellene.

Tennene er kraftige, men det er jo opplagt at om du skal gjøre det så vanskelig for deg selv at du velger å spise kråkeboller, trenger du et heftig kjeftament! Det overrasket meg at fisken var så bevegelig. Jeg måtte jo bare stikke en finger bortpå krabaten jeg fikk (klarte ikke la være, selv om jeg har hørt at den kan være løs på avtrekkeren når den er i båten), og den kastet seg lynraskt rundt og snappet etter fingrene mine. Etter det passet jeg meg vel…

Portrett av en liten gråsteinbit

Foto: Ole-Håkon Heier

Om ikke steinbiten er en stor fighter, kan den bli temmelig stor – faktisk over 20 kilo. Vanlig størrelse er opptil 7-8 kilo. Men det er kanskje som matfisk at den utmerker seg mest. Den er en av mine favoritter med et fast, hvitt kjøtt – jeg kan kanskje beskrive det som kornete seigt – men det høres jo egentlig ikke så godt ut. Prøv det i alle fall om du får en – det er en av mine favoritter til mat!

Les mer om Gråsteinbit i HOOKEDs fiskeleksikon eller Fiskipedia.no

Ukens apropos

Hvorfor ikke la ditt sportsfiske få enda en samfunnsmessig nytteverdi?

I mai 2008 lanserte Artsdatabanken (Norge) nettstedet artsobservasjoner.no. Det nettbaserte rapportsystemet for artsobservasjoner er utviklet og driftes av Artsdatabanken (ADB), som er en nasjonal felles kunnskapsbank for biologisk mangfold i Norge. ADB holder til i Trondheim, i tilknytning til Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet (NTNU).

Først var det fugler, pattedyr, reptiler, amfibier, planter og småkryp som kunne rapporteres. Men i august 2010 ble det også åpnet et rapportsystem for fisk, og i november for store rovdyr.

Nysgjerrig som jeg var på dette, logget jeg meg på så snart jeg hadde lest om det. Jeg sitter på data i fiskeloggen fra og med 1988 til og med dags dato, og intet hadde gledet meg mer om disse dataene også kunne kommet vitenskapen til nytte. Så etter å ha kommet over en liten terskel for å finne ut hvordan systemet fungerte (de ansatte svarer kjapt på spørsmål fra brukere…), begynte jeg å legge inn data. Nå leder jeg både krysseligaen (flest arter) og rapportlista (flest rapporteringer).

Så hvorfor nevner jeg dette?

Fordi jeg skulle ønske at mange flere sportsfiskere der ute satte av litt tid til å rapportere det de vet om hvilke fisker som finnes hvor i dette landet. Vi sitter på et lass av kunnskap som myndighetene måtte bruke tiår og milliarder av kroner på å skaffe ved prøvefiske etc. Noe som selvfølgelig aldri vil skje.

Denne kunnskapen burde ikke bare forsvinne, men legges inn i en database for nåtiden og ettertiden. Opplysningene kan fort komme til nytte ved utredninger som berører de fiskeressursene vi er så opptatte av å benytte oss av.

Så logg dere på www.artsobservasjoner.no og sett i gang å legge inn data! Dermed kommer vår fritidssyssel til enda mer samfunnsmessig nytte!

Siden sist

Den siste uka har vært fiskefri. Jeg kom hjem fra 5 dager på Sunnmøre sent på søndagen 25.9., og ukekveldene har gått med til blant annet å ordne med bildene fra turen.

Per 1. oktober har jeg vært på 13 turer i saltvann og 3 turer i ferskvann siden 12.8. Og jeg står på solide 25 arter. Så jeg må innrømme at akkurat nå er det en høyere terskel å komme over å skrive om alle disse artene enn å fange nye☺

De beste fiskene per 1.10. på hver så langt omtalte art er som følger:

1. Torsk: 5500 gram
    2. Brosme: 3760 gram
    3. Hyse: 2420 gram
    4. Sei: 1200 gram
    5. Kveite: 20000 gram
    6. Lusuer: 370 gram

Det har altså ikke skjedd noen forbedringer på allerede omtalte arter den siste uka.