Hvordan fiske Torsk – Art nummer 1 / 52

Så er jeg i gang med artsjakten. Og jeg innrømmer det; 12. august var ingen tilfeldig valgt dato.

Jeg og 7 andre hadde booket hus og båter i Hansnes på Ringvassøy i Troms fra 12. – 19. august. Når vinteren setter inn for alvor, blir utvalget av arter og tilgjengelig fisketid mer begrenset, så jeg trenger å ligge litt på forskudd før desember. Å starte med Nord-Norge-turen burde derfor gi et godt utgangspunkt….

En lettere fiskesugen gjeng på Tromsø flyplass

Foto: Ole-Håkon Heier

Vi dro fra Rakkestad klokka 0400 på morgenen 12. august, og klokka 1730 kunne vi endelig slippe ned taklene våre i Langsundet utenfor Hansnes. Det tok vel cirka ett minutt før art nummer en var i boks, og det var definitivt ingen overraskelse:

Art # 1 – Torsk!

Jada, torsk. Ingen stor tass heller, men det skulle vel vært pussig om man skulle begynne med ny pers eller noe, selv om det absolutt ville vært mulig, all den tid persen min er på meget moderate 4730 gram.

Det var en vakker start på turen

Foto: Ole-Håkon Heier

Torsken har vel langt de fleste som har fisket i saltvann vært borti. Den finnes langs hele kysten og tar de fleste agn man kan by på. Du kan lese mer om torsken her:

HOOKEDs Fiskeleksikon og www.Fiskipedia.no

Resten av uka

Utover i uka ble det mye torsk, noe vi også hadde regnet med ettersom vi var i torskeland i Nord-Norge. Størrelsen var imidlertid ikke som vi hadde håpet på i forkant av turen. Riktignok kunne jeg notere meg for ny pers på 5500 gram den 14.8., men der stoppet det for min del. Turens største torsk ble tatt av yngstemann Andreas og veide 8 kilo.

Min nye torskepers på 5500 gram og 80 cm 14.8.11.

Foto: Ole-Håkon Heier

Uansett hva vi slapp ned i havet, bet torsken før eller senere på. Om det var naturlige agn som reke eller sei, pilk (i særdeleshet pilk…), hekle og jig. Fisken veide gjerne fra 300 gram til 4 kilo.

Men det er langt fra slik jeg har opplevd det rundt om i landet. På turer til fjorder på Vestlandet har det blitt svært få torsk. I Oslofjorden har jeg imidlertid fått mange torsk under kystmeite, men da har mange vært under minstemålet (se under).

Om torskefiske og minstemål

Som sagt før tar torsken det meste av agn. Dersom man er ute etter torsk bør metoden velges etter hvor man befinner seg i landet, om man har båt eller ikke og etter årstiden. Du kan fiske med både sluk, naturlig agn og flue fra land eller båt, eller du kan fiske fra isen. Den går på dyp fra fjæra og ned til flere hundre meter. Som regel finnes den imidlertid ned til knappe 100 meters dyp.

En fin torsk på vel 4 kilo tatt under ismeite i Bunnefjorden i Ås.

Foto: Ole-Håkon Heier

Torskebestanden langs kysten vår har til tider hatt det tungt etter at det industrielle fisket ble innført. Fra årsskiftet 2009-2010 gjorde Fiskeridirektoratet minstemålene som yrkesfiskerne hadde forholdt seg til også gjeldende for sportsfiskere. Nå gjelder et minstemål på 44 cm nord for 62 grader nord, og 40 cm sør for 62 grader nord. Dette tilsvarer rett nord for Nordfjord i Sogn & Fjordane. Jeg kommer mer tilbake til minstemålene ved en senere anledning.

Ukens tankevekker

Om viktigheten av gode forberedelser.

Som vanlig hadde jeg med meg alt for mye takler og småutstyr. Dette er greit nok å forklare, all den tid jeg mener det er bedre å ha med for mye enn for lite utstyr, og man sjelden vet noe om bunnforholdene (som avgjør hvor mange takler som ødelegges/mistes).

Så akkurat det kan være verdt å notere seg: ta med utstyr så du er forberedt på det meste når du skal på langtur. Reservestang og –snelle, mer enn nok takler og søkker og bra med klær. Behovet for reserveutstyr ble bekreftet da stanga til Leif gikk i fillebiter på dag 3 – den var det åpenbart noe feil med da han bare satte tilslag på en torsk…

Leif med knekt stang.

Foto: Ole-Håkon Heier

Jeg hadde også laget takler for fiske etter en rekke arter. Dette er lurt å lage hjemme før du reiser, for når du først er på plass vil du jo fiske fremfor å sitte på hytta og knyte knuter og tre på perler.

Jeg hadde, for en gangs skyld, imidlertid vært for slapp med å lese meg opp både på artene og hvordan mulighetene var der oppe. Resultatet var at jeg brukte mye tid på å gjøre meg kjent, og fokuserte litt for lenge på arter som fisket faktisk ikke var så godt etter som jeg hadde håpet.

Les deg opp på både fisk og fiskeplasser, og kontakt gjerne lokalkjente før du reiser på tur!