Hvordan fiske Brosme – Art nummer 2 / 52

Ukens art et fiskeslag som nærmest knitrer i fiskeskinnet når det kommer til overflaten!

Jeg og 7 andre hadde altså booket hus og båter i Hansnes på Ringvassøy i Troms fra 12. – 19. august. Den 12.8. klokka 1736 kom torsk som art nummer 1 på første nedslipp i Langsundet utenfor Hansnes.

Allerede på andre nedslipp eller så (klokka 1743) kom art nummer 2:

Brosme ca 500 gram 12.8.11.

Foto:Ole-Håkon Heier

Brosme! Også så alvorlig fisker da gitt…hehe.

Resten av turen

Jeg hadde hørt mye om at brosma var en plageånd i Nord-Norge. Den skulle visstnok finnes i plagsomme mengder og i plagsomt liten størrelse helt inn på bare 30 meters dyp.

Vi ble imidlertid ikke plaget av brosme på våre fisketokt i områdene rundt Ringvassøy. En og annen brosme ble det jo, men ikke mange. Utover i uka tok vi imidlertid en tur ut på dypere vann for å se hva vi fikk der, og da var det ikke overraskende brosme som utgjorde fangsten. På en knapp times fiske på 210 meters dyp fikk vi 3 brosmer på 2,5 – 3,8 kilo. Jeg tok to av disse, og den siste ble turens største; 3760 gram og 70 cm lang – med innmaten hengende ut av kjeften og vrengt mage.

Den største brosma på 3760 gram.

Foto: Ole-Håkon Heier

Om brosmefiske

Brosme er en dypvannsfisk i den sørlige halvdelen av Norge, og også i Nord-Norge er det på dypere vann man skal fiske dersom man er på jakt etter de store. Fisk på minimum 150 meters dyp, gjerne på mer enn 200 meter. Brosma liker skråninger med noen eller mye steiner. Mye steiner innebærer dessverre også at risikoen for å sette seg fast øker, så en mellomting kan være å foretrekke.

Agn

Stor brosme veier gjerne 7-8 kilo eller mer, og den er en grådig fisk. Naturlig agn er det beste agnet man kan fiske med. Så kan man eventuelt kombinere dette med noen attraktorer som slanger, gummiblekkspruter etc., men jeg tror strengt tatt det ikke er så viktig.

Leif med brosme på 8400g tatt på 260 meters dyp i Hardangerfjorden 18.04.11

Kroker og lodd

Bruk gjerne kroker i størrelse 5/0 eller større, for brosma er ikke kroksky. På det ene nappet der jeg fikk brosme på Nord-Norge-turen forsvant plutselig bare tyngden i snøret, og jeg måtte sveive inn 5 – 10 meter snøre før jeg hadde kontakt med fisken. Da hadde den tatt agnet i ett jafs og løftet 400 gram bly langt opp i vannet.

Sett tilslag

En slik grådighet er ikke uvanlig å oppleve med brosme. Sett skikkelig tilslag, og så må du småslåss med fisken hele veien opp til du nærmer deg overflaten. Når det gjenstår noen meter får fisken etter hvert problemer med trykket, og den flyter mer eller mindre opp av seg selv så da er det bare å henge med på sveivinga. Jeg kan ikke huske noen annen fiskeart jeg har fått som er så merket av trykkforskjellen når den kommer opp til overflaten. Ofte kan se at huden på fisken bobler og man kan høre det knitrer.

Bobler på brosmehud pga. trykkforskjellen mellom bunnen og overflaten.

Foto: Ole-Håkon Heier

En vanlig fisk

Brosma er en vanlig fisk i Norge. I den sørlige halvdelen av landet forutsetter det som tidligere nevnt imidlertid at man fisker på dypere vann for å få den, derfor er den sjeldent blant de første artene folk nevner når de snakker om saltvannsfisk. Er man på rette plassen, kan man imidlertid dra flere titalls brosmer på en dag, slik som på bildet under, fra Sunnylvsfjorden i Møre & Romsdal.

Det kan bli mange brosmer om man først fisker på riktig plass, 12.08.07.

Foto: Privat

Som regel fisker man den fra båt, men vi har også med hell fisket den fra land.

I Storfjorden i Møre og Romsdal finnes det flere plasser der man kan pumpe opp ei brosme fra 2-300 meters dyp fra land. Brosma under veide 7340 gram og ble tatt av Stein Johannessen. Han fisket på 300 meters dyp ned langs en bratt undervannsvegg. Det var temmelig heftig å kaste 20 meter fra land og se 300 meter snøre etter hvert tømme seg fra spolen!

Stein Johannessen med brosme på 7340 gram tatt på nesten 300 meters dyp fra land, august 2007.

Foto: Privat

Lær mer om brosma i HOOKEDs Fiskeleksikon og hos vår samarbeidspartner www.Fiskipedia.no.

Tips til matoppskrift

Brosme er en meget god matfisk, så jeg vartet opp med en aldri så liten spesialitet etter at jeg hadde fått de to fiskene på 3-4 kilo den 15.8.; brosmeburger!

Først en liten advarsel på forhånd fulgt av en peptalk: brosma er veldig slitsom å rense! Den har bitte små skjell som står på høykant, og som hele tiden setter seg på kniveggen. Kniven føles derfor ufattelig sløv ut etter kun 10 sekunders skjæring. Dette løser du ved å dra kniven gjennom råttent treverk eller lignende. Og fisk under kiloen er mer jobb å rense enn hva resultatet kan forsvare. Men det er ikke mye bein og kjøttet er delikat og velsmakende.

Så hvordan lage brosmeburger?
    Veldig enkelt! Lag en vanlig hamburger med det innholdet du måtte ønske; tomat, agurk, salat, rømme, ketchup eller lignende. Bare bytt ut kjøttet med brosmebiter stekt og drysset med grillkrydder og salt. Og etter min mening er hamburgerdressing et must. Og vips: du har en brosmeburger. Anbefales!

Ukens tankevekker

Om miljøgifter i sjøfisk

Etter at jeg leste på nyhetene på nett om høye konsentrasjoner av miljøgifter i brosme i Hardangerfjorden for et år siden, har jeg hatt dette liggende i bakhodet når jeg har fått brosme. Nå har jeg imidlertid sjekket opp litt mer angående temaet. Man kan finne data og kostholdsråd vedrørende dette på sidene ”Miljøstatus i Norge”, under Tema Hav og ferskvann – Lenke. Kjekt å vite.

Her kan man få opp et kart der områder i Norge med kostholdsråd er avmerket. Brosme er av de fiskene som på flere steder nevnes spesifikt. I forhold til mengden fjord- og kystområder er imidlertid områdene med kostholdsråd svært få. Dessverre betyr ikke dette nødvendigvis at dette problemet gjelder kun begrensede områder, men at det ikke er tatt prøver og analysert for innholdet av miljøgifter på så mange steder. Den nasjonale miljøforvaltningen har ennå en lang vei å gå. Egentlig burde også steder der det er tatt prøver og funnet lavt innhold av miljøgifter i fisk vært avmerket med grønt. Det er imidlertid ikke tilfelle.

Norske miljømyndigheter og politikere; skjerp dere og bruk mer ressurser på undersøkelser av miljøgifter i fisk i sjøen – vi er mange som høster av ressursene der!

Siden sist

Konseptet er jo at jeg skal ta en art per uke på sportsfiskemetoder. Jeg kan ligge foran skjema, men helst ikke bak (da får jeg trøbbel med hva jeg skal skrive artikkel om…).

Under dette fra nå av faste punktet vil jeg ta med litt om hva som har skjedd per den datoen uka omfatter. Det har ikke blitt noen flere fisketurer (per 26.8.) etter at jeg kom hjem fra turen til Troms den 19. august. Jeg ligger imidlertid (ikke uventet) godt an etter 9 arter så langt. Men jeg har noen planer…