Ole tok enorm gjørs på spinnfiske

Etter utallige timer med målrettet satsing, satt drømmefisken for Ole Kristian Nysæther i Team Predator. Gjørsen, som ble tatt under spinnfiske, er bare 170 gram bak gjeldende norgesrekord

Av: Endre Hopland

– Dette har virkelig vært en utrolig dag som jeg har drømt om lenge. I 2014 bestemte jeg meg for å finne en alternativ måte å fiske gjørs på, da meitefiske i mai/ og juni ofte førte til at mye stor gjørs mistet livet. Jeg startet derfor en målrettet satsning på spinnfiske etter gjørs med jigg. Det har blitt mange timer og lite fisk, spesielt i 2014, men så ble det noe bedre resultater i 2015 etter at plassene, utstyret og teknikken etter hvert har kommet mer på plass. Det har vært lav snittstørrelse på fiskene, men jeg har hele tiden hatt steintroen på at det går en bamse der ute, og at den skal være mulig å lure på jigg. Så i dag skjedde det endelig, forteller Nysæther på Team Predator sin egen blogg.

Denne julidagen var den dyktige rovfiskeren på vannet allerede klokken 05.00, og da han så noen store buer på ekkoloddet allerede på den første plassen, fikk han virkelig troen. På det som betegnes som en litt utypisk gjørsplass, med jevn, flat bunn og rundt seks meters dyp, hugg det skikkelig på en T-tail jigger fra Savage Gear.

Les også: Sjekk Ole Marius sin kjempegjedde

– Allerede på første kastet satt det en gjørs på rundt to kilo, og absolutt en god start. Deretter hadde jeg en rekke hugg der fisken ikke satt, så jeg monterte på en stinger. Fortsatt satt de ikke, men så skjedde det plutselig. Jeg kastet ut og hentet jiggen hjem med snellen i korte hopp langs bunnen. Så kjente jeg et hardt støt i stangen, men fisken var borte i neste sekund. Jeg sveivde raskt to ganger og lot jiggen synke igjen, og da sa det bare pang. Jeg satte tilslaget, og kjente straks at dette er en stor fisk, forteller han.

Etter en hard kamp måtte til slutt fisken gi tapt, og etter å ha fått hvile i håven en stund, ble fisken målt til hele 102 centimeter. Fiskeren tenkte umiddelbart at denne kunne være over persen på 10,5 kilo, og da vekten stoppet på fantastiske 11,49 kilo, var det fullstendig ekstase i båten.

Kjempegjørs
    GRUNN TIL Å SMILE: Ole Kristian Nysæther med den enorme gjørsen på 11,49 kilo. (Foto: Team Predator)

– Det gikk til slutt, og jeg er så fornøyd med at alle timene ga uttelling. Enda bedre var det å se at fisken ved release var frisk og rask, og svømte kraftfullt tilbake til dypet. Jeg fisket litt videre, fikk noen små gjørs på 1,5-2 kilo og byttet litt plasser, men merket raskt at jeg ikke var fokusert. Rundt klokken 12.00 begynte gjeddene å bite, så da pakket jeg sammen og dro hjem. Jeg tror ikke jeg er klar for å legge ned nye 100 timer etter gjørsen med det første, så nå er det fullt fokus på abbor fremover, sier Nysæther.

Les også: Her er Skandinavias største gjedde

For ordens skyld bruker de aller fleste som fisker etter gjørs i Norge agnfisk, og den gjeldende norgesrekorden på arten er også tatt på denne måten. I Sverige og nedover på kontinentet er derimot spinnfiske etter gjørsen populært, og at dette også funker i Norge er det tydeligvis ingen som helst tvil om. Men du skal vita hva du holder på med for å lykkes.