Den makalause fluetrioen på Island

Turen til Island nå i vår ble minnerik for Fredrik Svendsen og co. Svær røye og vanskelig ørret er sentrale stikkord. Fredrik forteller:

«Det var oktober i 2014 eg fikk en telefon , i andre enden var en mann eg aldri før hadde snakket med .. Han introduserte seg med navn å interesser, da han sa fluefiske var det som om eg hadde kjent han lenge .. Etter en kort samtale spurte han om eg var intressert i å bli med til Island å fiske Monsterørret, eg kjente rykket i høyre arm med engang å døgnfluene svermet i hodet mitt , svaret ble ja !

Etter noen intense timer på google fant eg ut at det fantes ingen døgnfluearter på island, men det måtte da gå ann å fiske tørt fordet om tenkte eg ! Eg logget inn på Facebook å søkte etter Grupper som handlet om fluefiske på island, eg fikk fort kontakt med både gammle kjente å nye å håpet om å fange Monsterørret på tørt i Mai fikk seg en liten knekk, men ikke verre enn at eg lurte meg sjøl til å ikke tro på de .. Det finnes en god del myggtyper der, samt vårfluer .. Men de fleste bruker tunge streamere eller Nymfer ! Åpner du mine fluebokser finner du ikke en eneste nymfe, å heller ei streamere .. Noe må gjøres, drar ikke til Island uten å ha sjangs på fisk ..

Eg ringte min gode venn Lasse Pevik å spurte om dette var noe han kunne tenke seg å være med på, han var på gli med engang 🙂 Han sto for fluebindingen av streamere å nymfer å eg punget ut ..

3 Mai 2015 var avreisedato, eg hadde vært klar i 6 mndr.. Men nå var sekken pakket å vi var på vei mot flesland flyplass ..

Nå var det bare å finne rette “Gaten” å sette seg på flyet .. På flyplassen på Island ble vi møtt av 2 Guider fra Bergen Aktiv , vi satte oss inn i Monstertrucken å peisa avgårde mot Hella, her skulle vi bo på WestRanga Lodge 30 meter fra Westranga elva ..

Her er vi endelig på veien mot Hella å Lodgen

Etter et par timers kjøring var vi endeleg fremme, eg å Lasse skulle dele rom .. Ingen problem å dele rom med den karen, smilende å alltid like positiv som han er !

Min romkamerat å gode venn Lasse :)

Klokka var ganske mye da vi annkom leiren, men vi var ivrige å hadde gledet oss så lenge at vi klarte ikke å motstå fristelsen, vi bare måtte på med vaderne å hoppe ut i elva, det var stiv kuling over elva, dette merket vi først da vi sto der med vann til knerne å denget med 9.6 fots stenger i klasse 6 å svære streamere .. Vi ble værende i elva et par timer før vi vendte tilbake å tok kveld ! Det var i morgen eventyret skulle starte 🙂

Bildet illustrere gleden over å ha våknet etter første natta, nå er det alvor :)

I Dag skulle vi starte i Galtalækur, en liten time unna , det blåste mye å vi visste ikke hva som ventet oss .. Da vi kom frem til Elva kjente eg meg igjen etter alle google rundene i vinter, hølen eg først såg var en god motivasjonskilde for resten av dagen, en pitteliten høl laget etter et lite fossefall med haugevis av gigaørret, eg listet meg opp på en kant for så å kikke ned i hølen, gud bedre meg for et syn 🙂

Dette er hølen i Galtalækur som først møtte oss, full i storvokst ørret

Etter en liten oversiktsrunde fra toppen gjekk eg ned å stilte meg i fossenedfallet å kastet ned i hølen , Lasse satte oppe bak noen trær å guidet meg til fisken

Det var klin umulig å stille seg andre plasser for å plassere flua i hølen, det kunne gått hadde ikke vinden vært som den var !

Kompisguide :)

Etter 15 minutter uten hell ga vi oss her å gjekk i neste Høl, her var det Lasse sin tur å fiske å eg speide 🙂

Mekker på en flue av et slag

Fin kulp med enda større fisk

Det ble ikke no fisk her i dag, dagen blåste rett å slett vekk i Galtalækur, så vi rigget sammen utstyret å dro til Thingvallavatn som er halvannen time unna .. Vi drog opp vel vitende om hva som fantes i dette vannet, Ørret som antagligvis ikke eksistere noen andre steder i verden, Monster ørret i haugevis .. Men ikke dermed lett å ta.. Det var 4 grader i lufta, minusgrader på nettene å vind , håpet dalte litt å litt etterhvert som vi denget fluene våre utover det store vannet, som faktisk mer minnte om et hav ..

Her står eg å denger for harde livet, nesten som en robot, helt følelsesløs..

Tor Harald har funnet sin plass, han er også blitt en denger ..

Lasse derimot, han er Tørrfluefisker på sin hals, just like moi .. Men eg måtte bite i det sure eplet å kaste for å holde varmen ( Monsterørretten hadde sin innvirkning den å ) , Lasse fant seg en plass i en liten nedsunket grav, nesten som den perfekte skyttergraven for en liten kar 🙂

Skyttergrav eller speidergrav, Den var ment for Lasse :)

Etter en periode i speidergraven sin tok kulden knekken på han åsså, han måtte uti det iskalde vannet å starte bevegelsene som forhåpetligvis lure opp et Monster fra botten

Nei Nei Nei Lasse, bevegelsene må skje i vannet, det magiske kastet må dypt under vannflata..mhm..

Nei, det ble for kaldt dette her, vi drar hjemmover å legger morgendagens slagplan ..

Med solnedgangen i bakruta dro vi slukøret å forfrossne hjem til Lodgen

Eller i speilet, uansett, vi så oss aldri tilbake ..

Dagen derpå derimot skulle bli spennende, vi ventet med avgjørelsen om destinasjonen før etter frokosten, den avgjørelsen tok eg da guiden var noe nølende , vi drar til Varmao sier eg, eg hadde lest om denne elva i noen magasiner å på nettet selfølgelig, den inneholder flere varmekilder å har dermed mest sannsynlig høyere vanntemperatur, noe som burde passe bra for en ørretjaktende rogalending.. Vi kom frem til elva, gud bedre for en søt liten elv, i Norge kaller vi dette en større bekk. Det fantes partier som var som skapt for en tørrflue, men det fantes ikke insekter , ikke akkurat her 🙂 Vi drog lenger ned i elven, forbi noen svinger å vips, en nydelig kulplignende greie i elva, sakte strøm , dyp , å glassklar .. Tor harald så den første fisken, rett etter en sving , i en renne på lys bunn sto der en stor røye, minimum 1.5kg tenkte vi .. Tor Harald slengte ut en nymfe, men den kom ikke dypt nok, på med en enda tyngre en, nå var den på perfekt dybde å på rett vei mot den altslurpende Røya, etter et par pefekte flyt tok røya nymfen, Tor Harald gjorde et litt tregt tilslag å nymfa var fri igjen … Røya sto like godt, men nå tok den ingenting lengre ! Eg lot han fortsette på den fisken å spaserte nedover mot der Lasse satt, han fisket tørrt på vakende ørret 🙂 Da eg nærmet meg gjorde han tegn te meg om å trekke lenger unna å gå lavere imot han, det var først da eg nærmet meg eg forstod hva som var på gang her, en haug med fisk som patruljerte helt nederst i hølen, den glassklare hølen var som skapt for en hobbyfotograf på jakt etter akkurat dette ..Noen meget blanke Ørretter vaket etter mygg. Røyene var dominerende her, de var større, å de var flest !

Røya var tydligvis ikke lettlurt, den holdt avstand til flua selv om snøret kunne velte seg over den .

Lasse tok 2 Ørretter på tørrt her, en meget liten en, å en på 8-900 gramm … Eg satte meg hundre meter nedenfor i en ny liten strømførende kulp, her sto det noen helt enorme røyer på dypet, noen lekende ørretter vaket rundtomkring i kulpen, men det var røyene som fanget meg ..Men eg skjønnte fort at røyene ville bli umulige å lure opp med en tørrflue, så eg satte på en nymfe å kjørte på , Røya kunne ikke brydd seg mindre om de kulehodede nymfene som kom seilende med strømmen, de var rett å slett ikke intressante nok !§ Streamer da, slengte på en streamer kalt “Black Ghost” , fortsatt ikke intressert ! Frustrert å rådvill søkte eg etter guiden for tips å råd, han var rådvill han å .. Lasse ga seg å valset nedover elven, eg gjekk oppover på motsatt side, midt i mellom der lasse å Tor Harald satt å fisket tidligere, nå såg eg fisken tydligere .. Slengte uti streameren noen ganger uten hell, men så sa det PAANG å en hylende lyd kom ifra snella mi , snøret føk ut i en fart eg aldri i mitt lange liv hadde opplevd før, oppstrøms , nedstrøms , overalt på “en to tre” , 5 minutter gjekk å gutta hadde fått med seg at eg hadde turens største på flua mi, de var alle ivrige etter å hjelpe både som fotograf å håver, å en guide som sto å hylte at eg måtte opp dit å ned hit å opp med stanga å pass deg for

lavasteinen , eg var ør i hodet lenge før fisken ga seg , men eg vant kampen å fisken ble håvet å veid før den fikk svømme videre 🙂 3.5 kg done deal .. 5 minutter etterpå smalt det igjen på flua mi, denne gangen tok det helt av å eg var sikker på at både stang å fortom skulle ryke, 4 kg blank 🙂 Neste fisk havnet på flua til Tor Harald, men den røyk etter en en intens kamp .. Men dagen var ikke over , noen minutter etter slo røya til igjen på flua til Tor harald, men åsså denne røyk 🙁 Mens han sørget over 2 tapte puddinger sørget eg for 3-0-0 ledelse, å denne gangen sleit lasse med å håve fisken, den var hele 5.2kg å et pukkelmonster uten sidestykke 🙂

Lundefluen sørger for noen vannvittige opplevelser med 3 beist på rekordtid, gleden var enorm

Eg har ikke ord for hvor vakker en røye kan bli, de er muligens den vakkreste fisken som finnes ..

Alle røyene fikk svømme videre, men minnene vil alltid svømme i meg :)

Men nå var det Lasse sin tur, gutten som hadde en pers på flue på 1.4kg fra tidligere hadde noe stort på gang, ja det sa paang i stanga te Lasse nå, å gledeshylet hørtes antagligvis rundt hele øya, ja flaks at den ikke utløste vulkanutbrudd faktisk! Monster Røye nr 4 var på tatt å vekta lå rundt 3.5 kg , men det var bare nr 1 , Lasse endte opp med 4-5 til hvor alle var 3 til 5 kg 🙂

Lasse er en rolig å avslappet person, han lot seg ikke stresse av å kroke et Monster av en røye heller ..

Rolig som en røye i det fri kjemper lasse inn Monsteret i håven

Erlingur var guiden vår, han sto for håving :)

En meget lykkelig Fluefisker, drit i streamer greia folkens, det er jo konge :p

Men gentleman som han er får Røya friheten tilbake .

Men “HALLO” , hva skjedde med Tor Harald, han mistet jo 2 stykker rett etterhverandre å var knust i minutter, men det varte ikke lenge, han gledet seg selfølgelig over fangstene våre å fanget en bøtte med motivasjon, å det lønner seg ofte med motivasjon i bøtter for nå var det Tor sin tur 🙂

Et vannvittig utras fikk stanga til å teste sine grenser, det såg farlig ut :)

Denne gir eg aldri fra meg tenkte nok Tor her, for han holdt godt på stanga :)

Endelig satt den for Tor Harald !

Tor Harald tok flere puddinger, men av en eller annen grunn har disse svømmt ut av minnebrikken min ! Uansett Gratulere gutta med Pers på flue 🙂 Den siste Røya denne dagen uavhengig av hvem som skulle få den skulle bli dagens kompisbilde, gruppebilde av en lykkelig gjeng, at denne fisken skulle bli min var ren tilfeldighet, å at den i tillegg skulle være 87cm å 6kg blank var helt absurd …

Dette må ha vært av kongen av Varmao, ingen større , ingen finere , ingen sterkere ..

Vi drog lykkelige hjem til lodgen, skuldrene våre var endelig ledige igjen, vi var avslappede å i strålende humør, vi sprettet sjampagne flaskene , whiskyen deretter, før Jon blund danset ærverdig på øyelokka våre !

Neste dag tilbringte vi i Tingvillir , vi kastet å kastet , men resultatløst fiskemessig !

Streamerboksen

Man bli lei av å stå seriøst i vannet å denge, man trenger litt latter å morro inni mellom .. Her rette jeg skytset mot monster sjøen i ren frustrasjon :)

Man leke litt med fotoapparatet når fisken gjemmer seg .

Takk for turen gutter, denne turen vil eg ta med meg i graven ! Lasse , Tor Harald å Fredrik på tur, samt en meget hyggelig guide Erlingur :)

Da var turen over å vi vender hjemmover, tusen takk for alt , Fantastisk opplevelse eg aldri ville vært foruten 🙂

Om 2 måneder reiser jeg å Lasse å Demir til Finnmarksvidda, i mellomtiden blir det lokalt fiske pluss en ny Islandstur i Juni 🙂 Have Tigth Linez Out there ..»

Fredrik Svendsen driver bloggen Lundefluen, og det var her historien først ble postet. Har du en god fiskehistorie på lager? Ikke nøl med å dele den med oss. Tekst og bilder kan sendes til endre@hooked.no.