Valgte Finnmark i stedet for Syden – det blir neppe siste gang

Kristoffer Skjervold og kameratene hans bestemte seg i år for å droppe ferie i varmere strøk, og heller reise nordover til ørret-, laks- og røyeparadiset Finnmark. Det angrer de ikke et sekund på.

Av: Endre Hopland

– Vi fikk etterhvert et ganske sykt fiske, og da spesielt på ørreten. Det hele startet med en nydelig fisk på 2160 gram, og vi var jo egentlig veldig fornøyd bare med denne. Etter dette dro vi litt videre rundt i fylket, og det ble bra resultater da også, blant annet to lakser. Likevel så vi på sjansen for å få flere store ørreter som såpass stor at vi bestemte oss for å dra tilbake til utgangspunktet, sier Kristoffer Skjervold til Hooked.

Hvor stor fisk kameratgjengen faktisk skulle ende opp med å få, hadde de aldri i sin villeste fantasi sett for seg, men etter en uke med litt satsing og flere forskjellige metoder, var fasiten utvilsomt en pen rekke drømmefisker.

– Personelig hadde jeg ikke noen ørretpers å skrive hjem om før denne turen, så jeg drømte om å bryte tokilosgrensen. Det ble mange fisker over kiloen på oss, og vi fikk til sammen syv stykker som passerte to, også. Av disse var to over tre, inkludert en toppfisk som vi ikke hadde våget å drømme om, sier Skjervold til Hooked.

Han understreker at han synes det er ekstra moro at de største fiskene ble tatt på spinnfiske fra land, og at han selv egentlig var strålende fornøyd med å perse to ganger på en dag, først med en fisk på to blank og senere med en på 2,4. Likevel var det mer i vente for 25-åringen fra Trondheim.

– Vi fisket i en dyp kulp med mye strøm, og vi var ganske sikre på at denne skulle huse fisk av bra størrelse. Jeg tok et kast på tvers av kulpen, sveivet fem ganger og stoppet opp. I det jeg sveivet på igjen, smalt det til på wobbleren fra Sebile. Jeg kjente starks at det var en bra fisk, og den lette ørretstangen sto i fullt spenn, forteller Skjervold.

Fisken gikk dypt, og hadde noen lange og brutale utras, men etter 10-15 nervøse minutter, gled den omsider rolig inn i den altfor pinglete håven. Vekten stoppet ikke før den nådde det utrolige femtallet.

– Vi trodde det nesten ikke da fisken ble veid til fem kilo. At det går an å få noe slikt fra land på lettspinn er helt ufattelig, men dette er utvilsomt noe jeg kommer til å huske i lang, lang tid, sier Skjervold til Hooked.

Har du hatt fiskeopplevelser utenom det vanlige i sommer? Send gjerne en mail til endre@hooked.no og fortell om disse.