Singapore lure slinging

Singapore er kanskje mest kjent for drinken Singapore sling, men det finnes faktisk ganske bra muligheter for å kaste ut snøret også! Midt i kjernen av byen. I Singapore river som renner tvers gjennom hele byen svømmer det både peacock bass, alligator gar og snakeheads, for å nevne noe (peacock bass og alligator gar er innførte arter).

Etter litt forarbeid fant jeg ut at «peacock bass» ikke er en art i seg selv, men mer en samlebetegnelse, og at det er ca 15 forskjellige arter som klassifiseres som peacock bass.

Som noen av dere vet er det ikke alltid like lett å bli enige om reisemål, spesielt når min bedre halvdel ikke deler min lidenskap for fisking. Heldigvis er jeg ikke kresen når det kommer til fisking, og jeg finner de fleste metoder og arter interresante.

Tidligere i år ble kjent med et par hyggelige karer fra Singapore under Hobiefishingworlds og hadde derfor stående tilbud om lokal guiding da vi ankom Singapore, et tilbud som bare måtte takkes ja til!

Innseilingen til Singapore

Oppholdet i Singapore varte i 3 dager, og jeg skulle fiske 2 morgenøkter. Dag en ble jeg hentet gryende tidlig klokken 0530 utenfor hotellet, og byen var allerede i full gang med å våkne til liv. Hovedgrunnen til at vi startet så tidlig er at det blir ekstremt varmt og raskt 40-50 grader i sola, derfor er det greit å få fisket lengst mulig uten det problemet.

Første økta prøvde vi litt i utkanten av sentrum, mest fordi jeg hadde lyst å prøve å få fanget meg en snakehead, men også hvor det var muligheter for peacock bass. Reservoaret var ganske grunt, så vi fisket med flytende wobblere og poppere. Her må jeg inrømme at popperfisket var ekstremt spennende og visuelt, det å se fisken bryte vannflaten for så å eksplodere i et angrep mot popperen gir deg et kikk, det å holde roen da til å sette kroken på rett tidspunkt er ikke det letteste. Noen av dere som fisker med tørrflue kjenner dere vel kanskje igjen, samme problemstillingen. Desverre ble det dårlig med fangst på første økta, men sterke i troa byttet vi location til downtown Singapore.

Guidene Mervin Lowe og Johnson Lee

På ny location foregikk for det meste fisket med Jerkbaits. Grunnet særdeles grumsete vann valgte jeg å gå for sterke farger som oransje og firetiger. Og etter ca en times fiske på ny location klare jeg å lure denne peacock bassen her. Ca 750 gr. Det som er litt artig med denne arten er at den faktisk hopper når du har kroka den, og det kan bli kaotisk i landingsprosessen!

Fish of the day

Solen var oppe og varmen hadde bikket 35 grader i skyggen, så vi fant ut at vi tok kvelden.

Dag to ble jeg hentet like tidlig, og da kjørte vi direkte til «downtown» Singapore hvor vi hadde fått fisk dagen før. I dag kjørte vi en uhøytidlig vennskaplig fiskekonkurranse. Reglene var enkle, den med mest peacock bass vinner. Johnson fra Team Singapore smalt til med 3 fisk før vi andre i det hele tatt hadde hatt et napp.

Johnson med fisk NO.1 of the day
    Fish on
    Johnson med fisk NO 2.
    Johnson med fisk nr 3 – happy angler!

Etter disse tre var det full stopp for Johnson, og endelig klarte Mervin å lure en fisk på land, desverre ikke noe «peacock bass», men en flott «orange tilapia»

Orange Tilapia

Så var det endelig min tur, etter å ha begynt å variere fisket litt, med å legge inn distinkte spinnstopp virket det ut som koden var knekt. Da fisken oftest tok under selve spinnstoppet, eller direkte etter at du startet innsveivingen igjen etterpå.

Dagens første fisk - spinnstopp!
    Dagens første fisk – spinnstopp!
    Turens største fisk ca 1 kgs peacock bass
    Tropical paradise!

Etter dette var stillingen 3-3 og vi fant ut at siden det var en friendly konkurranse var det greit å avslutte nå.

Vi fikk også besøk av denne krabaten her, vet ikke helt hvilket dyr dette egentlig er, men en eller annen reptil er det jo, ca 1,5 meter i sin fulle lengde.

Etter dette tok vi turen til en fiskedam, som kan sammenlignes noe med put & take dammene vi kjenner fra Danmark. Forskjellen her var at de kunne tilby et ekstremt variert fiske fra surfcasting etter  barramundi til tenkara fiske etter grouper. De hadde også «sure catch områder» der man bare betalte 5 Singapore$ per fisk vi fanget.

Heten hadde gjort sitt med oss, så vi valgte å prøve oss på litt «skill fishing» som i all hovedsak er tenkara fiske. Tenkara fiske er i praksis fiske med en stang uten snelle, med miniatyr kroker.

Utfordringen her er at legger du litt for mye press på fisken så sliter lina, eller kroken bøyer seg ut. Setter du tilslag sliter også kroken, så det er mye frustrasjon og moro før fisken eventuelt sitter. Etter 8 fisk på kroken, hvorav 5 sleit tvert av, 1 utbøyd krok og to som bare glapp var det å gi opp, etter tre timer med dette og et større solstikk endte jeg opp med å få en «free try» i surecatch dammen, også her fisket vi med ultra lett utstyr, men litt kraftigere line og ikke minst en snelle kunne jeg etter et par minutter lande denne Grouperen, ikke den største utfordringen å fange i en «sure catch dam» men allikevel artig etter 3 timers frustrasjonsfiske uten fisk på land.