Fra EM til VM i kajakkfiske

Vet ikke helt hvordan jeg skal begynne denne beretningen, for det finnes nesten ikke ord, men jeg prøver likevel.

Etter å tidligere i år ha deltatt i Hobiefishingeuros og fullført på 24. plass sammenlagt av ca. 50 deltakere, ble jeg som eneste nordmann invitert av Hobie Fishing Association til å representere Norge i dette årets Hobiefishingworlds. Dette er altså det 4. Hobiefishingworlds-mesterskapet i historien og det første som blir arrangert i Europa. Eventen blir nå ansett som det aller største en kan delta på når det gjelder kajakkfiske, og kan nok for vanlige sportsutøvere rangeres på lik linje med deltakelse i OL. For meg er i hvert fall dette det største jeg har opplevd når det gjelder konkurransesportsfiske.

Kajakk-VM 4

Første gang jeg hørte om mesterskapet var under fjorårets arrangement, når jeg hadde eid min Hobie Outback SUV i ett års tid. Tidligere mesterskap har blitt avholdt 2 ganger i Australia, og 1 gang i USA, dette var første gang i Europa.  I Australia har det vært «BREAM» de har fisket etter og i USA så har det vært «BASS». I Australia har også Hobie en årlig Bream-liga hvert år, mens de i USA har en egen Bass-liga.

Her i Europa var targetartene gjedde, abbor og gjørs, og vi kunne måle inn en fisk av hvert slag hver dag. Den med lengst antall centimeter etter 3 konkurranse dager vinner eventen.  Alle konkurransene er i Catch, Photo and Release-format.  En annen ting som er spesielt med Hobiefishingworlds er at alle fisker fra splitter nye totalt identiske Hobie Pro Angler 12 2015 modeller. Alle har det samme utstyret når det gjelder kajakk, ingen har lov å modifisere på noen ting. Det at båten også blir foliert med navn og din nasjons flagg setter jo også en liten spiss på arrangementet.  Båtene vi fisket med var rigget med Powerpole micro anker, Lowrance elite4 HDI, Diverse Ram Mounts og Hobie H-Crate. Vi fikk også utdelt anker, med 20 meter ankertau, samt drivanker. Så alt låg til rette for en hyggelig godt tilpasset dag på vannet.

Kajakk-VM 1

Kajakk-VM 2

Arrangementet ble sparket i gang med en hel dag med navigasjon, i praksis var dette en dag vi stod fritt til og utforske turneringslokaliteter og gjøre oss kjent med forholdene rundt omkring i vannet. Vi hadde lov å bruke ekkolodd for å markere av posisjoner, og til å lete opp fisk, men ingen fiske var lov. Etter navigasjonsdagen var det full «barbeque», og utdeling av sponsormateriell. Her har sponsorene stått i kø og vi fikk utdelt flotte skjorter, capser, drikkeflasker, diverse «baits» både fra Sebile, Daiwa og Savagear for å nevne noen.  Totalt sett tror jeg vi snakker varer for flere tusen kroner per fisker.

Jeg hadde litt erfaring fra denne type fiske, fra deltakelsen i Hobiefishingeuros som jeg var med på tidligere i høst, da vi også der hadde fisket etter targetfisk som gjedde, abbor, og gjørs. På Hobiefishingeuros fikk jeg bare gjedde, men jeg hadde ihvertfall et bedre utgangspunkt enn mange av de andre fiskerne som var med noen hadde kun sett gjedder i sportsfiskemagasin før denne turen.(jeg hadde i hvert fall fanget 3 totalt i livet mitt så langt) Totalt var det 47 deltakere fra 4 kontinenter. Deltakerne kom fra USA, Australia, Singapore, Kina, Israel, Tyskland, Nederland, Sverige, Danmark, Østerrike, Frankrike, England, Finland, Slovakia, Canada, New Zealand, Slovakia, Østerrike, Spania og Italia. Det å treffe 46 like fiskegale folk som kommer fra hele verden gjør arrangementet til hva det er, et fantastisk arrangement uansett hvilken plassering en kommer på til slutt.

Kajakk-VM 6

Etter navigasjonsdagen var første dag med fiske, da var det prøvefiske som stod for tur, og vår guide på navigasjonsdagen nevnte at det var mye ål i vannet, så jeg fisket mye med real eel på denne dagen. Jeg hadde en fin gjedde som hugg på betet, men dessverre ville den ikke sitte. Men uansett en god start i forhold til Hobiefishingeuros hvor jeg ikke fikk fisk i det hele tatt før siste konkurranse dag. Fisket var relativt tregt og det var ikke så alt for mange som rapporterte om fisk, men det ble tatt både gjedder, abbor og gjørs, men ingen gjørs over minstemål. Det var også selfie konkurranse denne dagen, samt «biggest fish» contest. Vinneren av største fisk var Steve Lessard med en gjedde på 106 cm.

Hver dag stod vi opp klokken 05:00 for å være klar til morgen fiske med “første lys” Fisket startet opp klokken 07:30 hver dag, og ble avsluttet klokken 15:00 Altså fisket vi 7,5 timer hver dag.  Dagen begynte med nasjonalsangen stående i båtene (valgfritt)

Kajakk-VM 8

Dag en klarte jeg å lure en gjedde på ca. 66 cm, denne tok tilnærmet tørt, og fisket praktisk talt hoppet ut av vannplantene på chatterbaiten jeg presenterte for den. Etter å ha buksert fisken ut av buskene var fisken kjørt og havnet i håven.  Chatterbait er et fantastisk agn med sine røtter i USA, og er designet for å fiske i tett vegetasjon. Det minner mye om en spinner, men er etter min mening mye bedre da det sjelden fester seg gress og vegetasjon på det. Denne gjedda sendte meg opp på en grei 15 plass. Dag en var fullført. Dette var også min 4. Gjedde totalt i min sportsfiske karriere.

Kajakk-VM 9Kajakk-VM 10

Etter Prøvefiske, Navigasjonsdag og turneringsdag 1 følte jeg at jeg hadde fått grei kontroll på mange områder og steder og fiske, og jeg begynte fisket i grålysningen ca. 4 minutter fra startstreken. På første kastet fikk jeg ei flott gjedde som jeg klarte å rote bort i landingsøyeblikket, (var sikkert ikke skikkelig våken enda) men det gjorde ingenting, for 5 kast etterpå på samme stedet bet det på en ny fisk i ca. samme størrelse. Denne ble målt til 77 cm. Denne fisken tok også på en chatterbait, dog i dag av den grove typen, et svart bete med  «curlytail» Jeg fisket videre denne dagen, men da var target abbor, klarte til slutt å lure en tass på ca 22 cm, men den var dessverre for liten for konkurransen. Det var min første abbor noen sinne, og også den eneste jeg klarte å lure i konkurransen.

Kajakk-VM 11 Kajakk-VM 12

Med denne fisken klatret jeg helt opp til 4. plass i turneringen og livet smilte, jeg ble egentlig satt litt ut av denne plasseringen og hadde aldri forventet å ligge på topp 10 etter dag to. Fisket var særdeles utfordrende, og det var kun de aller beste som klarte å lure to fisk hver dag, og da var det henholdsvis abbor og gjedde det gikk i, det var ingen som klarte å fange lovlig gjørs i konkurransen. Etter å ha fisket gjedda så tidlig ble resten av dagen brukt på Abbor, en fisk jeg aldri har fisket før, da vi ikke har den her på det søte Sør-Vestlandet, men jeg klarte å lure en smårolling på rundt 22 cm, dessverre var ikke det en lovlig fisk i konkurransen, da minstemålet var 25 cm.

Kajakk-VM 17Kajakk-VM 18

Dag 3 var strategien den samme som jeg hadde hatt alle dagene, å starte dagen med satsing på gjedde, jeg gikk da til de samme stedene som jeg hadde fisket på foregående dager, men dessverre var det ingen gjedde å få på noen av disse stedene denne gangen.. Jeg fisket til «the bitter end» og kasta store 70-80 grams gjeddebaits i alle regnbuens farger, men ikke tale om at noen ville ha. Været hadde endret seg ganske drastisk denne dagen og vi hadde klarvær og sol. I det klare vannet vi fisket gjorde dette tydeligvis fisken mer sky for store baits. Tankegangen min var at gjedda skulle feite seg opp til vinteren og at den derfor ville ha en skikkelig godbit, denne strategien slo dessverre feil denne gangen. De som hadde fått gjedder denne dagen hadde i all hovedsak fått de på 10-12 centimeters noe jeg knapt hadde hatt på kroken denne dagen. Dette førte til at jeg datt ned til 12. plass. En plassering jeg uansett er storfornøyd med da dette kun er min andre internasjonale turnering.

Jeg vil også rette en stor takk til Hobie Cat Norge, som er norsk leverandør av Hobie. Hobie Fishing, Hobie Fishing Association, fantastiske sponsorer som Rhino Rack, Powerpole, Lowrance og Daiwa, uten disse fantastiske støttespillerne hadde ikke arrangementet blitt gjennomført på en så vellykket og smertefri måte.

Når vi var ute på vannet i 4 dager samlet vi også inn data for inside genesis, som er Lowrance sin satsing på kartlegging av bunndata med basis i sosial deling, noe som gjorde at våre fiskekart ble bedre og bedre for hver dag som gikk. Et fantastisk konsept som jeg vil anbefale alle som fisker i ferskvann i Norge å sjekke opp i, og vær ikke redd, waypoints og godplasser blir ikke delt, kun de faktiske bunndataene.

Så nå får jeg bare håpe at vi kan få til et par Norske kvalifiseringsturneringer til neste års Hobiefishingworlds, hvor enn i verden dette blir. Jeg vet ihvertfall en ting, og det er at jeg har lyst å reise igjen!

En ting er konkurransene, en annen ting er nye bekjentskapet og vennskap, jeg har nå fått meg 46 nye venner som er spredt utover hele verden, så når jeg senere i år skal til Kina, og Singapore har jeg fiskekamerater der, når jeg så skal til Australia neste år, så har jeg fiskekamerater der. Og når de kommer til Norge så står ekstrakajakken og gjesterommet klart for å ta i mot dem med åpne armer. Det er dette som er Hobie spiriten!

Resultater: http://www.hobiefishingworlds.com/results-3/ og jeg må virkelig si at jeg er imponert over både Steve Lessard og Kyle Moxon som utklasset alle andre deltakerne. Dette her er gutter som kan fiske!

Sjekk også ut disse sidene:

www.hobiefishing.com (en oversikt over kajakktypene Hobie tilbyr)

www.hobiefishingworlds.com (Hobiefishingworld offisielle nettside)

www.hobiefishingeuros.com (Hobiefishingeuros offisielle nettside)

Om forfatteren:

Dan Andre Aarsvold

31 år, født og oppvokst på Karmøy.

Ivrig kajakk-, hav- og artsfisker.