HAVFISKE! For deg som vil fiske hele året!

Jeg sitter i bilen på vei til Drøbak. Klokka er halv seks, det er minus 4 grader og underkjølt regn. Ingen normale mennesker er på vei til fisketur i slikt vær. Kjøreturen tar en drøy time. Så det blir god tid til å sitte for seg sjøl å tenke. Vi kjører samkjøring på høyt nivå  og jeg er innom gamlebyen og Bogerud før vi parkerer i Drøbak.

”Vi” er medlemmer i Oslo havfiskeklubb som skal ut på årets siste tur ”juletorsken” som er en årviss tradisjon dagene før nyttår. Noen av oss har fått utfordringen fra Fiskersiden om å komme med gode havfiske tips med jevne mellomrom gjennom året 2013.

Jeg nærmer meg 50 og dro mine første gjedder i Nitelva i en alder av sju og har bare fisket mer og mer siden. Det er mye spennende å lese om målrettet artsfiske om dagen, jeg har fått mange av artene det skrives om. Ikke fordi jeg har fisket så målrettet men fordi jeg har så mange timer med snøret i vannet.

Gode tips for å bli en bedre fisker finnes det mange av. Etter hvert vil nok fokus dreie seg om agn, krokstørrelse og presentasjon, men etter å ha tenkt litt på hva som har vært mest lærerikt for meg er det på et annet nivå det viktigste har skjedd.

Som 12 åring med 5 minutters sykkeltur til Nitelva, Norges mest artsrike elv, hadde jeg fisket de fleste artene Øyeren  systemet kunne gi. Fisket foregikk med mark og dupp, spinner , sluk og Wobbler. En dag møtte jeg tilfeldig på gutta i Lillestrøm sportsfiskere. Disse hadde en snittalder på 30 og alle hadde fisket aktivt lengre enn jeg hadde levd. Jeg meldte meg inn i klubben og hadde en læringskurve som var relativt bratt. Jeg fikk være med på turer både i nærområdet og ellers i landet . Hovedfokus var alt med fettfinne, men det ble fisket etter alt og jeg tror jeg var innom de fleste fylker i Norge de neste årene.

Noe av det jeg husker best er lakefiske på Glomma-isen med Finn Alnæs og de andre i Lillestrøm sportsfiskere. Ikke bare fikk jeg en ny art som jeg nesten ikke hadde hørt, jeg fikk turen til den beste plassen de visste om i elva og fikk låne utstyret som trengtes. Min første Lake var en fin fisk på rundt 3 kilo.

En annen fisk som manglet den gangen var Røye. Her fikk jeg være med Ronny Dagfinrud på høstisen i Nordmarka. Ronny hadde fisket på disse vannene i flere tiår og jeg kommer aldri til å glemme disse turene. Vi lette opp ”varpene” som er røyas gyteplasser, – hvordan dette foregikk er en historie for seg selv, og lå på isen og kunne se hvordan røya reagerte på røyeblinkene våre.

Jeg har hundrevis av minner fra turer med Lillestrøm sportsfiskere og hadde jeg hatt stor interesse for sportsfiske før ble ikke denne noe mindre av disse opplevelsene.

Jeg sitter fortsatt i bilen, passerer Skedsmokorset, det regner fortsatt men nå er temperaturen sunket til minus 6 og vi nærmer oss definisjonen på skikkelig utrivelig.

For 5-6 år siden skjedde ett nytt møte som satte fart i læringskurven i forhold til havfiske. Jeg har en bror i Sverige og han inviterte meg til å være med på Torske festivalen i Øresund. Jeg ble, fikk noen ynkelige torsker og skjønte ganske fort at jeg hadde mye å lære på havfiskefronten. Dag 2 i festivalen havnet jeg ved siden av Torunn Handeland og fikk et grundig kurs i hvordan det kunne gjøres. Før vi gikk i land så hun på utstyret mitt, – smilte litt, og sa at hvis jeg skulle fortsette med dette burde jeg melde meg inn i en havfiskeklubb.

Jeg sjekket litt rundt når jeg kom hjem og fant ut at Oslo havfiskeklubb var nærmeste klubb for meg. Jeg tok kontakt, meldte meg inn og hadde min første tur til Drøbak noen uker senere. Jeg tror ikke jeg har brukt noe av det jeg hadde med meg på den turen siden. På brygga i Drøbak fikk jeg låne utstyr og ble satt sammen med en av de mer erfarne medlemmene i klubben. Akkurat hvordan turen gikk husker jeg ikke men det er blitt mange siden.

De første årene var jeg ikke så ivrig på klubbmøter og langturer. Det viktigste i starten var å få enkel tilgang til morsomt fiske. Nå er jeg ivrig deltager på festivaler rundt i Norge, møter på klubbkvelder og er med på alt Heimen tillater. Poenget er at en kan legge lista slik den passer.

Det begynner vel å bli ganske klart at mitt desidert beste fisketips er å melde seg inn i en havfiskeklubb hvis en har lyst på noen turer på fjorden eller havet.

Til slutt en liten liste over hva jeg var med på i 2012 som medlem av Oslo havfiskeklubb:

– 10-15 organiserte turer til Holmestrand eller Drøbak. Poenget med disse er at det er enkelt og tilrettelagt. Har jeg lyst til å være med ringer jeg bare å melder meg på. Jeg har med         meg utstyret mitt på brygga, går om bord i en båt og behøver ikke tenke på noe annet enn fisking de neste 5 timene.

– Jeg ble med til Kenya i vinterferien med folk i klubben som hadde vært der før og kjente forholdene godt. (12 nye arter)

– Jeg har fisket festivaler fra Egersund i sør til Andøya i nord ( ca 20 til sammen).

– Jeg var en uke på Sørøya og fikk en uer på over 5 kilo sammen med mange andre flotte opplevelser.

– Jeg kunne vært med på langtur til Vannøya i Troms men hadde ikke tid…

– Jeg har vært med på medlemsmøter der jeg har laget og sett vinner tacklene fra festivaler rundt i landet. Her diskuteres det fisking på høyt nivå en mandag i de fleste måneder gjennom året.

– Vi har hatt flere ”lage utstyr ” kvelder..

Dette er bare litt av mulighetene. Folk er med på det de har lyst og anledning til.

Det er enkelt å bli medlem. Gå inn på hjemmesiden til Norges Havfiskeforbund, let opp klubben nær deg og ta kontakt. Ingen enkelt handlig vil være mer effektiv i forhold til å bli en bedre fisker.

I Drøbak parkerer vi bilen rett før ni. Det har sluttet å regne men det blir ikke helt lyst denne dagen. Det er vel jug å si at det var varmt men det ble en fin tur. Alle fikk fisk. Frode som er ”ny” havfisker i klubben fikk sin første hyse på turen. Ellers var fangsten på det jevne. Dette var klubbens siste tur i år, men det er ikke så ille som det høres ut for neste tur er 13 januar…