Et aldri så lite fiskeavbrekk midt i en nydelig Sørlandsferie

I begynnelsen av juni var vi på familieferie på Sørlandet, med hytteliv, bading, padling i plastjoller med dårlige årer og selvsagt fullt kjør i Dyreparken. Familielivet var i fokus denne uken, men en kveld satte jeg av til fisking, og da var det ferskvannsfiske som ble prioritert.

Med base mellom Lillesand og Grimstad, hadde jeg nokså kort kjørevei til ganske mye forskjellig, inkludert gullfisk som ville vært ny art dersom jeg hadde fått en.

Det var likevel suter med litt størrelse jeg var mest interessert i, og dette ville Gjermund og Erlend fra Artsfiske Kristiansand gjerne være med på, til tross for at de to fastboende har fisket sin del av arten tidligere. Suteren er nemlig råsterk, og fisket etter arten er veldig moro.

Vi var på plass ved kveldens destinasjon litt før klokken åtte, og Gjermund var kjapp med å få ut litt fôr for å lokke suteren ut av sivet og opp på swimmen vår. Mens vi rigget stenger så vi de første boblene utenfor sivkanten, og ting så unektelig bra ut. Her var det bare å få ut boltrigger og kroker egnet med mais i en fart.

Jeg hadde ikke med meg veldig mye utstyr, bare en åttefoter og en liten baitrunner, men mer avansert enn dette trenger en heller ikke å gjøre det etter suteren. Likevel stilte Gjermund med en ekstra stang til meg, samt pod og nappvarslere, så da var alt bare velstand.

Den første halvtimen var rolig, men da det først ble action var det nesten slik at det var vanskelig å fiske med to stenger samtidig. Plutselig var nemlig suteren på fôret, og i løpet av noen få minutter hadde jeg landet tre flotte fisker, alle på rundt halvannen kilo.

Fiskene ble oppbevart i et keepnet i vannet, for veiing og fotografering hadde vi rett og slett ikke tid til. Det var nemlig for mye bitevillig fisk rundt agnene våre.

Gjermund og Erlend lot meg fiske med boltriggene, mens de selv frilinet maiskorn og spinnfisket litt etter abbor. Jeg utnyttet bettet ganske godt, og landet ytterligere fire fine suter før ting dabbet av. Toppfiskene klokket inn til 1790 og 1760 gram, noe jeg er veldig fornøyd med. Gamlepersen min var nemlig på meget beskjedne 50 gram. Selve fisket var også fantastisk moro, med spreke fightere, pent vær og godt selskap.

Siden ting klaffet så bra med suteren på direkten, bestemte vi oss for å gjøre et kjapt forsøk etter stor karuss også. Disse finnes nemlig i et vann ikke så langt unna. Før vi pakket sammen og flyttet på oss rakk vi likevel å nappe opp noen minisørv og abbor på friline. Erlend kroket også en pen suter med samme teknikk, og denne bød på en frisk kamp på lett utstyr.

Vel fremme i karussvannet ble det raskt klart at dette skulle bli en kamp. Karussen på stedet er storvokst, men den kan også være veldig kroksky. Det var den definitivt denne kvelden. Det var bare Erlend og jeg som fisket, og taktikken var frilinemeite med loffkuler. Denne leken ville ikke fisken være med på i det hele tatt. Først etter halvannen time hadde vi noen veldig forsiktige napp, men det var ikke før langt inne i overtiden at en fisk endelig satt.

Denne tok agnet mitt, og etter en nokså frisk kamp på bare en stanglengdes snøre, var det en stor lettelse da fisken gled inn i håven. Vekten stoppet på nydelige 1390 gram, noe som er firedobling av gamlepersen min. Det er en kraftig understatement å si at jeg var fornøyd.

Artsfiskemiljøet i Norge har mange fine folk i rekkene sine, noe som jevnt over gjør det til en nokså smal sak å komme seg ut på fornuftig fiske nesten uansett hvor i landet en måtte befinne seg. Selv er jeg ingen stor fan av å bare plukke arter og knapt ha tid til å kose seg med fisket, men folk skal selvsagt få gjøre som de vil.

Turer som denne, i selskap med likesinnede og høyst oppegående mennesker, settes derimot umåtelig stor pris på. At uttellingen ble så bra som den ble ser jeg på som en meget fin bonus. Tusen takk for en super kveld med fiskestengene folkens, og for flott jobb med kamera Erlend. Denne fisketuren gav definitivt nødvendig energi til tre dager i Dyreparken…