Førstereis i fluefiske-NM

Denne helgen møttes landes mest ivrige fluefiskere i Trysil for å gjøre opp om NM-tittelen, og fiskekompis Øyvind og jeg kastet oss med for å se hva det hele gikk ut på.

Av: Daniel Tilrem, Fiskeavisen

Bernt Nor tok kontakt med meg for noen uker siden og lurte på om ikke jeg kunne dekke dette for han, ettersom han tross alt fyller 40 og er en mann som begynner å dra på åra, så tenkte jeg at jeg måtte stille opp for de eldre.

Jeg tok og ringte opp min gode fiskekompis Øyvind og hørte med han om han vil være med til Trysil for å fiske flue. Han spør meg da om det er noe spesielt som skjer. Jeg svarer han med at nei er litt elvefiske og kos, samt at det holdes NM i fluefiske. Da hører jeg bare i andre enden ”DANIEL! Du tuller nå? Så flink er ikke vi i fluefiske!” Jeg svarer med at det ikke er noe hindring, kanskje vi til å med lærer noe på turen.

Ettersom han er en sporty kar, så er vi nå på vei til Trysil for å kanskje lære litt av eliten.
    Selv om man ikke er noen mester i fluefiske skal ikke det stoppe noen i å kunne delta eller være med for å se på. Nå skal ikke jeg delta, men hadde jeg, så hadde jeg sikkert vunnet også. Kjent for å være stor i kjeften, uten at resultatene kommer. Men den gangen resultatene sitter kan jeg svare. Hva var det jeg sa.

Etter nesten 4 timers kjøring, så er vi endelig fremme. Kan vel si jeg ikke helt fungerer som kartleser til tider, men legger skylden på Google maps og dårlig kommunikasjon mellom kartleseren og sjåføren. Kommer frem til Trysil, så er jo selvfølgelig alt stengt. Kiwi skuffer ikke, så de leverer halvtørt grovbrød til middag, før turen går til motellet. Her blir Øyvind og jeg stasjonert på nydelige rom 10. På rommet vårt finnes det et flott skrivebord og en køyeseng. Begge ser ut til at de er hentet fra en sommerleir som ble lagt ned på 70-80-tallet, men søvn skal vi nok få uansett.

I fellesstua er det nå helt stille kun Øyvind og jeg som sitter oppe. Noen sitter på rommene sine og gjør de siste forberedelser før morgen dagen, mens andre har funnet ut at en god natts søvn kan være nøkkelen til seieren.

Jeg har selv aldri deltatt i NM i fluefiske som sagt, men har vært med i fluefiskekonkurranse før men aldri så seriøst. Her startet de med forberedelser allerede på tirsdagen og fluene var ikke i lufta før på fredag. Det forklarer litt hvor mye som må gjøres klart rundt elva. Det fiskes i Trysilelva og med båt i Landsjøen. Som jeg forstår på fiskerne er det elva som gjelder. Landsjøen leverer ikke like mye fisk som elva. Det er kun fisk som er i slekt med laksefamilien som gjelder, det vil si at ørret, harr og sik.

Fiskerne står opp allerede i 6-7-tiden for å gjøre de siste forberedelsene før dagens økt.
    Oppsett av fortommer, binding av fluer og få utstyret i bilen for deretter å komme seg på plass. Jeg får kommet meg opp litt tidlig selv, men til min ulempe og frustrasjon, finner jeg ut at vaderbuksa ligger hjemme. Dette er bare rett og slett flaut for å si det mildt. Litt banning og kjefting på seg selv, så er det bare å finne frem kameraet og få tatt noen bilder. Jeg fikk også filmet litt før alle hadde forlatt overnattingstedet.

Brødet og pålegget fra middagen til Øyvind og meg stod på bordet og var klamt og godt. Ingenting slår litt svett gulost til frokost.  Etter frokosten, gikk turen til sektor 3 på kartet for å ta litt mer bilder og filme fiskerne.
    Noe som jeg ikke hadde tenkt over før var at fiskerne fisker med tre fluer på fortommen. Alltid tenkt at med fluestang, så fisker man med en flue. Der var jeg litt uvitende gitt! Kjekt å lære litt på turen og.

Øyvind og jeg forsetter og kjøre rundt for å besøke de forskjellige deltagerne langs elv og vann. Etter å ha kjørt skogsveier i en evighet, så fant vi Langsjøen. Her ble vi møtt med et blankstille vann og med en del vak og flere båter utpå. De nærmet seg nå slutten av fiske.

Joaquin Santana kom plutselig roende mot der vi stod. Etter noen kast hørte vi en del banning, Joaquin hadde greid å få alt til å henge seg opp og måtte knyte om da det gjenstod kun 15 min igjen av økta på vannet. Var bare å knyte opp og gjøre det beste ut av de siste minuttene.

Da økta var over kunne deltagerne på Landsjøen telle opp 6 ørreter på 3 deltagere, selv om fangsten ikke var det beste, var deltagerne fornøyd med fangsten ettersom de har vært borti en del fisk og sett en del fisk på vannet. NÅ ER DET ENDELIG LUNSJ! Etter den svette osten til frokost, ser Øyvind og jeg frem til et annet måltid enn tørt brød med ost på.

Lokale matvarebutikken hadde rigget med grill og servering på utsiden. Her var det ikke bare pølser og burger, men wienerbrød og kaffe også. Noe som passet godt for noen sultne sjeler. Lokalbefolkningen og fiskerne koste seg i sola utenfor butikken. De som fisket på Landsjøen var litt tidligere ferdig enn de som fisket i elva.

Ettersom vi hadde fulgt de på Landsjøen, så ble lunsjen litt lengre på oss. Øyvind utnyttet dette med å ta seg en god gammeldags høneblund, mens jeg fant ut at lyden ikke fungerte på flere av opptakene vi hadde gjort.  Greide heldigvis å få rettet opp i feilen, og fikk noen flotte klipp og bilder fra pausen. Deretter var det klart for økt 4 som er den siste økten. Fiskerne dro til sine nye sektorer for å fiske.

Vi dro ned til sektor 1 som er et rolig strøk i elva, her så vi flere flotte fisk som var oppe i vannskorpa og tok insekter.

Se også: NM i fluefiske i levende bilder

Ble ikke tatt veldig mye fisk på strekket der, mens vi var tilstede. Noe fisk ble det på fiskerne, den største vi så var en harr på 31 cm tatt av Elin Kløvstad.

Deretter ble det litt filming fra sektor 3. Det var her vi startet dagen vår og passet utmerket til å avslutte turen vår på. Vi fikk tatt noen siste videoklipp av kjøring av fisk som takk for turen, deretter gikk turen ned til Elverum for en sikkerlig saftig burger, før en varm deilig dusj ventet på meg hjemme i Lørenskog.

Har du noen gang tenkt tanken på at du ikke er god nok for NM i Fluefiske? Da tar du helt feil. Her er alle velkomne. Skulle du ha spørsmål eller trenger hjelp med utstyr, bidrar gjengen som er der oppe gjerne med sin kunnskap. De ønsker at flere skal bli med de på tur.

Øyvind og jeg har storkost oss og setter pris på at alle tok oss i mot med åpne armer. Vi anbefaler deg også å ta turen om du driver med fluefiske.

Takk for oss og takk til alle som var i Trysil denne helgen!