Roger og Even i Rugen

Rügen ja, jeg viste ikke helt hva som ventet meg der nede da Even ringte meg og lurte på om jeg ble med nedover. Det hadde nemlig blitt ledig plass på Rügen reisene arrangert av Attitude Baits.

Jeg lå våken store deler av den neste natta

Artikkelen stod først publisert i Pikewallis

[divider]

Jeg lå våken store deler av den neste natta og tenkte, halve neste dag tenkte jeg mens jeg faktisk var ute og fisket.

Tenk om gutta får et bra fiske der nede så sitter jeg hjemme og vet at jeg kunne ha vært der!

Det var vanskelig og fokusere på det jeg dreiv med, tilslutt fikk jeg sendt en mld til Dansken på Attitude og fikk bekreftet at det var ledig.

Sign me up! Og en mld ble sendt til Even, et par dager senere var vi på vei i bil sørover i Sverige for og ta ferge over til Rügen.

Vi skulle fiske fra 8.00 til 16.00 fire dager i strekk med muligheter for og betale for et par timer ekstra fiske hver dag.

Jeg fikk vite at det dreide seg om et slags etterleksfiske og jeg pakka noen esker med det jeg trodde jeg kom til og trenge.

Det viste seg i ettertid at store deilige beter med mye bevegelse var helt på jordet, så det kunne jeg spart meg for og dra med meg.

Fisken likte best shads fisket sakte litt opp i vannlaget, heldigvis fikk jeg både kjøpe og låne litt av Even og guiden vår..

Guiden vår ja, Det gikk noen rykter om Uwe´s håndtering både av gjeddene og kundene.Han skulle vist være en rimelig autoritær type som fort tok kontroll og gjerne viste kundene hva de måtte fiske med.

Uwe

Han ristet oppgitt på hodet da han første dag så igjennom boksene mine, jaja tenkte jeg detta blir jo bra..Even har vært i Rügen før opptil flere ganger og viste og ha med seg noe for en hver situasjon.

Dag1:

Even fisket skjorta av de fleste denne dagen iallfall på antall, litt for lite vind og mye sol gjorde det vanskelig for oss

da vi fisket ute på ¨flaket¨  Jeg fikk bare 1fisk hele denne dagen, 2-3kilos.

Uwe måtte inn ganske tidlig denne dagen og vi hoppet over i båten til finnene Anti og Kalle.

Finnene drev et større guidefirma hjemme i Finland og gjorde det vist såpass godt at de så på mulighetene

for og utvide til utlandet, fks Rügen.

Vi flyttet oss mot reservatet og ankret ved kanten mot en smal dypere kanal, her skulle vist gjeddene passere

på vei ut mot matfatet.. Even har umiddelbart en stor følgefisk som vi senere mistenker havnet i båten til en annen

guide som tok plassen vår etter vi flyttet litt på oss. 119cm var den vist og slafset i seg en fox pro shad.

Jeg og Even får dobbelthugg og det er vel nesten bare det som skjer før vi gir oss i 5-6tida.

Roger og Even på Rügen - Gjeddefiske - Pikewallis - 2

Dag2:

Etter en utsøkt middag og noen knallgode mørke pils på restauranten kvelden før er vi igjen ute og fisker.

Uwe søker systematisk av flaket med lange drift. Flytter oss opp, driver ned, kaste kaste kaste…

Mer vind og skyer idag, så trua er der og kroppen er i helspenning. Såvidt det blir tid til og hive innpå litt mat,

sjokolade, kokte egg og drikke mens vi flytter oss opp mot vinden igjen..

Det blir en 10timers økt idag og med laber fangst, iallfall for min del. 1fisk idag og. snipe, men jeg blanker iallfall ikke!

Dag3:

Enda mere vind og ruskete vær mener jeg, blåste vel oppi 10-12sek/m til tider.

Noe slitsomt på sikt, sleit litt med og henge over ripa og pisse til tider..

Uwe frakter oss til nye steder, men vil ikke fiske mot reservatet der de andre gutta fisker og har fått bra med fisk.

Even er lettere fortvilet, men vi har ikke så mye annet valg enn og stole på guiden som har guidet her i et helt liv.

Uwe fisker steinhardt, like hardt som oss, når han ikke snakker i tlf med de andre guidene eller tar seg en matbit

og funderer på hvor vi skal prøve next..

Ble ingen høydare denne dagen heller, hadde en følge fisk på 6-7kilo da jeg og Even drar opp beten på samme sted inntil båten,

skremte livsgnisten ut av en stakkar! Ble bortimot 10timer med denging denne dagen også..

Jeg fikk en fisk, viktig og ikke blanke..

Dag4:

Vi er ute kl 6.00 denne dagen fordi Uwe skulle reise ved 4tiden.

Blir flakfiske denne dagen også, ikke snakk om og få Uwe til og dra inn mot strømmen og fiske der nei..

Vi stoler på guiden, han hadde tross alt levert fisker på 123 , 114 og 115cm dagen før vi kom i akkurat samme områdene..

Fjerde dagen med denging og bittelite utbytte begynte og tære på kropp og sjel for min del, men jeg måtte selvsagt prøve og

ikke vise svakheter. Det ble hyppigere sjokolade pauser og små pauser der jeg måtte ¨justere¨litt på stingere og bytte bete osv..

Livet er hardt, men som Even stadig minte oss på: kun et kast ifra og bli tidenes Rügentur!

Vi kunne lese at Uwe begunte og bli litt despearat, det er aldri helt bra. Denne dagen var alt veldig dødt!

Litt utpå putrer svartzonker og gutta forbi etter og hatt et gjedderace med fisk på 121cm på topp, danskens båt

skal også ha fått mye fisk med flere fisk rett over metern på topp..

Finnene skal ha blanket og hadde vel like dårlig fiske som oss på hele turen, selvom de fisket der hvor de andre fisket.

Jeg og Even trøstet oss med det, siste timen fikk vi to ekstra karer i båten og vi satte et trivlig punktum for turen med

og drive rett inn et kjempeflak med dødt gress, da kasta Uwe inn håndklede og vi putret til havn.

Rügen altså, jeg vet ikke hva jeg skal si..

Jeg har iallfall dratt på meg mye erfaring innen spinnfiske på denne turen..

Takk for en hyggelig tur alle sammen!