More

    Fishspot i ny drakt

     

    Fishspot prosjektet er heldigvis forlenget, og samtidig har de lansert ny og brukervennlig nettside – på flere språk!

    Fishspot.no markedsfører svært mange og varierte fisketilbud. Her er tilbud for alt fra barnefamilier som ønsker å meite abbor til franske fluefiskere som ønsker kvalitetsfiske etter harr med dertil strenge fangstbegrensninger.



    Foto: Fishspot/ Jean P Pontie.


    Fishspot, med utspring i Nord-Østerdalen i 2010 er støttet av blant andre Hedmark Fylkeskommune og Fylkesmannen i Hedmark. Hovedtanken med prosjektet er å utvikle samarbeid mellom ulike aktører for å tilby et variert og tilpasset sportsfiske. Samarbeidet vil gjøre at regionen får stor ”slagkraft” langt utenfor landets grenser,noe som igjen vil være et grunnlag for lokal verdiskaping. I tillegg til en rekke deltakere i Nord-Østerdalen er også rettighetshavere i Åmot, Trysil og Engerdal nå en del av fishspot.no.

     

    Nå i første omgang kommer den nye nettsiden ut i fire språk. I løpet av en måneds tid vil en ha på plass ytterligere tre språk slik at fisket i området blir markedsført på norsk, svensk, engelsk, tysk, fransk, italiensk og nederlandsk.

    Skjermdump Fishspot

     

    Med en bærekraftig forvaltning av Hedmarks kanskje mest verdifulle naturressurs, og en god markedsføring, ligger et stort potensial for økt sommerturisme i fylket. Erfaringsvis utgjør fiskekort om lag 10 % av all omsetning som tilreisende fiskere tilfører. Resterende 90 % er fordelt på overnatting, mat, kjøp av tjenester og generell handel. Et fiskekortsalg på 5 millioner til tilreisende fiskere vil følgelig tilføre regionen total omsetning på om lag 50 millioner. Økt fisketurisme kan med andre ord bidra til betydelig lokal verdiskapning.

     

    Forsker Børre Dervo, Norsk institutt for naturforskning, har i et notat ”Fisketurisme i Norge, 20.05.2012” skrevet følgende om fishspot:

    Det er få om noen fiskedestinasjoner i Norge i dag innen innlandsfisketurisme med tilsvarende vekst som Fishspot. Prosjektet har lykkes godt med å etablere nye fiskeprodukter i samarbeid med de ulike fiskekortområdene. Nettsiden og deltakelse på messer har gitt god markedsføring. Fishspot har lykkes godt som rådgiver for rettighetshaverne når det gjelder ressursforvaltning. Slike prosjekter er viktige kunnskapsformidlere. Prosjektet har vært en viktig pådriver i å foredle fiskemulighetene i området fram til salgbare reiselivsprodukter.

    Fishspot har lykkes så bra at det har dannet modell for etablering av lignende fisketurismeprosjekter andre steder i landet.”

    Hookedhttps://www.hooked.no
    Vi liker å fiske og ønsker å gjøre det enklere, morsommere og mer lærerikt å bedrive denne fantastiske hobbyen.

    Latest articles

    Her er årets deltagere i Jaktlaget!

    Snart starter innspillingen for årets oppfølger til Jaktlaget. Seks deltagere skal stifte ett nytt Jaktlag og vi får bli med på deres...

    Vi lager pølser og kjøttdeig – Bernt gjør ting han ikke kan Ep20

    Nysgjerrig på å lage pølser eller lage kjøttdeig? Det var jeg og - så ringte jeg Jesper som blei med å lagde...

    5 TIPS til hagleskytinga – Bernt gjør ting han ikke kan EP19

    Her er 5 tips til hagleskytinga før jakta starter. Jeg tok turen opp til Løvenskioldbanen for å...

    Predatorfiske i Østersjøen med Raymarine Element

    Tidligere i sommer ble jeg invitert til Finland av Raymarine for å sjekke ut nye Raymarine Element. Da jeg aldri har...

    Related articles