Åkrafjorden revisited

Noen har kanskje hørt om denne Åkrafjorden tidligere, fra forskjellige blogger eller fra en sak i Alt om Fiske tidligere i år. Plassen er definitivt en av mine favorittplasser og turen til fjorden er på mange måter et av årets høydepunkter for noen av oss. Etter å ha besøkt plassen for første gang i 2011, er vi nesten nødt til å ha en tur eller to hit hvert år. Ikke fordi vi nødvendigvis lemper drømmefisk på drømmefisk om bord i båten, men fordi det er et fantastisk sted å være.

Med utgangspunkt fra den lille plassen Kyrping bor vi på Kyrping Camping.

Navnet tilsier at dette kun er en plass man kun stopper hvis man har en campingvogn, men dette er ikke helt sant. Stedet har fantastiske rorbuer og mengder hytter med plass til mange personer. Plusser man på tilgang til fine båter, sløyerom og mengder av bra og morsomme fiskeplasser, er dette et sted man er nødt å reise til – år etter år.

Utsikt fra terassen i rorbuene. Foto: Andreas Næristorp

Etter en vellykket tur hit i fjor sammen med Jon Kolstad og Jonas Botilsrud, tok det ikke mange ukene etter at vi var hjemme igjen før vi på ny startet med planlegging av en tur over på samme tidspunkt neste år. Dette året klaffet det for alle tre å kunne ta seg et ekstra langt opphold, og dermed kunne vi konsentrere oss om å «prospecte» mye mer enn tidligere. Det vil si, bruke mye mer tid på å finne nye fiskeplasser og legge et skikkelig grunnlag for fremtidige turer hit, hvor man gjerne har litt mindre tid til rådighet. Når man kan ta seg god tid til å testfiske mange forskjellige plasser, sitter man etter endt tur forhåpentligvis igjen med flere plasser på plotteren til senere bruk.

Som sagt, så gjort..

Med en værmelding som tilsa null vind og fine forhold, hadde vi stor tro på at vi kom til å kunne fiske effektivt på flere av plassene jeg hadde sett meg ut på forhånd. Det skulle vise seg at det ikke ble helt som planlagt, som det så sjeldent gjør.

Den første plassen som ble testet, utpekte seg som en hotspot for blåkjeft. Blåkjeften fant vi på fjorårets tur og vi fikk flere. Det største problemet på denne plassen var foruten ekstremt vanskelig bunn all lusueren. Uansett hvor i området vi fisket, kastet lusueren seg over agnene våre før noen annen fisk rakk å komme til…

Lusuer var det nok av.. Foto: Andreas Næristorp

Vi ble nødt for å flytte oss til en annen plass skulle vi ha noe som håp om blåkjeft. Driftretningen derimot var helt feil, så det var nesten umulig å få fisket noe særlig effektivt, men mot slutten av dagen klarte Jonas å lure opp en art som har stått på ønskelisten hans i lang tid, nemlig en glassvar.

Jonas med ny art - glassvar! Foto: Andreas Næristorp
    Jonas med ny art – glassvar! Foto: Andreas Næristorp

Og mer glassvar skulle det bli. Et av målene med årets tur var å finne flere plasser i den endeløst dype fjorden som forhåpentligvis kunne levere flere eksemplarer av arten. Det viste seg at også den skulle bli litt lei å knekke koden på, men etter hvert som vi dro frem noen triks fra den berømte hatten, kom også de på løpende bånd. På tross av sin beskjedne størrelse var vi likevel fornøyde med å omsider ha knekt koden – også i denne fjorden.

Jon med glassvar på 680g. Foto: Andreas Næristorp

Liten glassvar. Foto: Jonas Botilsrud

Etter et par dager på sjøen og med noe nye punkter sikret på kartplotteren, var planen at vi skulle finne oss en flytebrygge i umiddelbar nærhet for å se om det var noen lomrer i gytekondisjon hjemme. Tidspunktet på året, kombinert med at vi faktisk var på Vestlandet, skulle tilsi bra lomrefiske. På turen bort til dagens nøye utvalgte plass fikk vi også fylt på med litt mat, stort sett i form av store mengder karbohydrater på butikken. Ikke at vi på noen måte var tomme for potetgull og smågodt, men det gjør seg alltid med ferske energibomber i hus.

Det første som møtte oss da vi var på vei ut på flytebrygga var store skilt med de vanlige «ALT FISKE FORBUDT» og andre koselige meldinger, så noe måtte gjøres. Den mest pliktoppfyllende av oss, Jon, tok på seg jobben med å ta en ringerunde til halve fylket for å finne et svar på om vi faktisk kunne fiske på denne plassen. Alle klødde seg tilsynelatende i hodet over telefonen, og mente ikke at det skulle være noe stort problem, så vi lot det stå til.

Kort oppsummert tok det ikke helt av, men på andre nedslippet lurte jeg en lomre på litt over halvkiloen, og på de neste firehundreogfemti kastene ble det voldsomme seks sandflyndrer til.

Lomre 540g . Foto: Jonas Botilsrud

Den største overraskelsen skjedde rett før vi skulle reise hjem, når Jonas skulle sveive opp den ene stanga si. Vips hadde han fått en ny art. Tilfeldigh, de tilfeldighetene…

En noe uventet fangst og ny art på Jonas. Fløyfisk på 68g. Foto: Jon Kolstad

Dagen var fremdeles ung, så davi hadde tatt en kjapp ompakking og kommet oss over i båten igjen, ble vi enige om å gjøre et forsøk etter spisskate. Kroker ble agnet og sluppet ned i full fart, driften var ca 0 knop og midt i filetereringen av flyndrer, begynte det plutselig å tikke i ei snelle…

Knarren til Jon hadde begynt å gi lyd fra seg om at noe var på gang. Fisken tok noen få meter med line, før den stoppet og ingenting skjedde. Skulle Jon endelig få drømmefisken han hadde jaktet på i flere år?

Signalene fra sene og snelle pekte foreløpig mot spisskate, da tempoet var rolig men bestemt. Da knarren plutselig begynte å skrike for full hals, gav vi andre han ordre om å sveive som en gal og sette et hardt tilslag. Etter mange omdreininger på snella hadde Jon god flex i stanga og det «kjentes riktig ut». 280 meter senere lente jeg meg over ripa, og vi innså skuffelsen samtidig. Jon hadde kroket tidenes slappeste brosme..

Jon med ny pers på brosme og samtidig tidenes skuffelse... 6+. Foto: Andreas Næristorp
    Jon med ny pers på brosme og samtidig tidenes skuffelse… 6+. Foto: Andreas Næristorp

Og mer brosme skulle det bli utover uka.

Langene er også i toppkondisjon på våren, så dette var en av de andre artene jeg hadde lett etter potensielle plasser å testfiske etter i forkant. Dessverre får en nesten si, så var været nesten for fint til å kunne bedrive skikkelig målrettet fiske etter lange. Med veldig lite drift er ikke det optimalt når man fisker etter store langer og den viktigste grunnen til det er at man ikke får fisket over så store områder som man ønsker.

Etter å ha hatt flere drift på mange potensielle plasser for lange, kunne vi oppsummere med veldig lite spennende fisk i båten og en av hovedårsakene til det var enorme mengder med brosmer. Havets små rotter kaster seg over alt av agn og gjør det tidvis umulig å fiske målrettet etter noe som helst annet..

Havets rotter. Foto: Andreas Næristorp

Nei, jeg liker ikke brosme... Foto: Jonas Botilsrud
    Nei, jeg liker ikke brosme… Foto: Jonas Botilsrud

Brosmetryne. Foto: Andreas Næristorp

Jon med grei brosme på 6+. Foto: Andreas Næristorp

Åkrafjorden er ikke kjent for å huse store mengder med lange på noen måte, men det hadde vært utrolig morsomt å lykkes med arten der en gang. Vi kommer nok til å prøve igjen ved senere anledninger når forholdene ligger litt mer til rette for akkurat det.. Testfiskingen så langt under oppholdet vårt hadde gått litt begge veier, både ved å knekke koden på glassvar og med å totalmislykkes på lange. Men var det en ting vi lykkes i å finne i store mengder så var det en av fjordens karakterarter, nemlig uerens mindre fetter – lusueren.

Jeg vet ikke hvor mange tonn lusuer som finnes i Åkrafjorden, men det er antageligvis flere enn vi har erfart. Med de tidligere års erfaringer på potensiale på arten var vi nødt for å prøve å finne flere store av denne lille merkelige røde fisken. Målet var selvfølgelig å bikke specimenkravet på halvkiloen – som i de flestes øyne er en svær lusuer. Det er ikke alltid lett å kun prikke ut de store fiskene av en stimfisk som gjerne liker å leve delvis pelagisk men vi fikk gjort mange bra forsøk. På en plass som i ettertid viste seg å være 20×20 meter bodde det store mengder med drøy lusuer, og på de få driftene vi rakk å fiske effektivt der var Jon den som virkelig dro til med flere store av arten.

Først ut var denne:

Jon med fantastisk lusuer på 630g, specimen og ny pers. Foto: Andreas Næristorp

På de neste nedslippene fikk han også på 610g, 500- og noe og noen 400-grammere.

Den samme plassen gav meg også den største skuffelsen jeg har opplevd som sportsfisker. Etter å ha sveivet noen meter over bunn ser jeg tydelig at en fisk herjer med agnet, så jeg gir den litt tid og etter et halv minutt setter jeg tilslaget på et typisk lusuernapp. Det som møter meg nede i vannet får enhver specimenfisker nesten til å begynne å grine, jeg hadde av alle ting feilkroket en fisk som hadde gått rett inn på topp10-listen min over beste fangster..

Feilkroket lusuer på 710g.. Foto: Jonas Botilsrud

Senere på turen rekker vi å teste flere konkrete plasser etter lusuer og da løsner det også for meg og Jonas og på et av nedslippene sveiver vi samtidig opp hver vår specimenfisk – og nye perser på lusuer.

Specimenlusuer på 530g på Jonas. Foto: Andreas Næristorp

Grei double. Foto: Andreas Næristorp

Endelig specimenlusuer som plaster på såret. 510g. Foto: Jonas Botilsrud

Morsomme fisker! Foto: Jonas Botilsrud

En drøy samling med stor lusuer. Foto: Andreas Næristorp

Etter vårt første besøk her i 2012 fant vi fort ut av en av fjordens karakter arter er den sagomsuste blålanga. Foruten å være en fantastisk matfisk finnes den ikke overalt, og skal man fiske målrettet på de er det et par ting man må huske på. Den viktigste er kanskje å komme seg vekk fra kanten så man slipper brosme..

Blålange ble dessverre litt nedprioritert i år kontra de foregående årene da vi følte vi hadde grei kontroll på dem, men noen nedslipp hadde vi alltid tid til. Åkrafjorden er ikke akkurat veldig stabil vær og strømmessig så det ble litt av et opplegg når vi først skulle teste etter den.

Stemningsfullt vær. Foto: Andreas Næristorp

Etter å ha truffet bunn på ca. 500 meter lå båten dønn i ro på floskifte, og når strømmen først bestemte seg for å snu tok det helt av.. Jeg er ganske sikker på at drift farten nærmet seg  2 knop og med nesten 1000 meter sene ute kom det til å bli en slitsom affære. Blålanga derimot gir beng, den trer seg nedpå de største agn uansett hva slags drifthastighet båten har og det fikk jeg nok en gang erfare når jeg midt i det sinnsyke driftet plutselig kjente et snev av tyngde i andre enden, og startet å sveive opp. Den eneste ulempen var at vi drev oppover kanten og jeg plutselig klarte å sette meg fast.. de andre gutta kjappet seg med å sveive opp slik at vi kunne posisjonere båten i håp om at det skulle løsne og når vi nærmet oss plassen hvor søkket hadde kilt seg nappet det plutselig enda mer og halvtimen senere har jeg to fisk i båten.

Brosma som tok slepet hadde løsnet søkket for meg som så mange ganger før og gjort meg en tjeneste. Takk og god natt til den!

Double med brosme og blålange. Foto: Jonas Botilsrud

Blålange på 3+. Foto: Jonas Botilsrud

Grei brosme. Foto: Jonas Botilsrud

På det samme driftet hadde Jonas også tømt spolen sin for sene og sikkert 200 meter over bunn hadde han klart kunstykket å rive opp en blålangedouble hvor begge var over gjeldende pers. Suksess!

Ny pers på blålange for Jonas. Foto: Andreas Næristorp

Blålangedobbel på Jonas. Foto: Andreas Næristorp

Grei blålange fra en ny plass i fjorden. Foto: Andreas Næristorp

Lyr var også en art vi virkelig skulle knekke koden på i år etter at vi hadde flere kontakter med store fisker året før. Det gikk ikke helt som planlagt det heller. For det første klarte jeg å glemme jiggstanga mi i gangen rett før vi skulle reise og for det andre var det nesten klin umulig å få noe annet enn hannfisk. Jon kjempet, kastet og jobbet jevnt over veldig mange timer etter lyren men hadde litt stang ut. De største fiskene falt av kroken etter noen sekunder, eller så hadde de det berømte første lange utraset før de datt av. Kjipt, men vi gir oss ikke!

Jon med lyr tatt på jigg. Foto: Andreas Næristorp

Jon med ny pers på lyr. 2930g. Foto: Andreas Næristorp

Etter å ha fisket mange grunner, skrenter og forskjellige plasser med mye strukturer gikk også antall arter rett i været. Totalt på turen fikk vi nesten 30 arter om man teller med rubbel og bit og vi fant etter hvert lange også..  en stor og en liten sykkelpumpe.

En liten overraskelse. Lange på 6,9kg under blåkjeftfiske. Foto: Jonas Botilsrud

Fin brungylt på 210g. Foto: Jonas Botilsrud

Vi var alle enige om at det hadde vært en artig, lærerik og trivelig languke i Åkrafjorden og vi gleder oss allerede til neste tur hit. Med mange nye plasser på plotteren og fremdeles flere titalls plasser igjen å testfiske på ser vi virkelig frem til det.

Og helt tilslutt, litt ymse bilder:

Småhai er også fisk.. eeeh.. Foto: Jonas Botilsrud

Solnedgang og på tide å gjøre opp dagens fangst.. Foto: Jonas Botilsrud

Utstyret i orden. Foto: Jonas Botilsrud

Utstyret holdt denne turen også! Foto: Andreas Næristorp

Grei strømkant.. Foto: Andreas Næristorp
    Grei strømkant som dessverre bare leverte mikro lyr.. Foto: Andreas Næristorp

Fint vær, flex i stanga og sommertemperaturer. Blir det bedre? Foto: Jon Kolstad

Karpeskog? Vent nå litt... Foto: Andreas Næristorp
    Karpeskog? Vent nå litt… Foto: Andreas Næristorp

Captein og crew diskuterer plasser. Foto: Jonas Botilsrud

Her er årets deltagere i Jaktlaget!

Snart starter innspillingen for årets oppfølger til Jaktlaget. Seks deltagere skal stifte ett nytt Jaktlag og vi får bli med på deres...

Vi lager pølser og kjøttdeig – Bernt gjør ting han ikke kan Ep20

Nysgjerrig på å lage pølser eller lage kjøttdeig? Det var jeg og - så ringte jeg Jesper som blei med å lagde...

5 TIPS til hagleskytinga – Bernt gjør ting han ikke kan EP19

Her er 5 tips til hagleskytinga før jakta starter. Jeg tok turen opp til Løvenskioldbanen for å...

Predatorfiske i Østersjøen med Raymarine Element

Tidligere i sommer ble jeg invitert til Finland av Raymarine for å sjekke ut nye Raymarine Element. Da jeg aldri har...