Hvordan fiske Gullbust? – Art nummer 49 / 52

I ukas artikkel skriver Ole-Håkon også om Norsk Meiteunion – det er god lesning!

Art 48 kom akkurat som planlagt 7. juni. Leif og jeg tok en tur til Telemarkskanalen for å få opp en grønn og rødøyd råtass, og vi fikk 35 sutere med en snittvekt på rundt 2 kilo fra kvelden 7.6. til morgenen 8.6. Når vi i tillegg begge to kunne notere oss for ny pers var turen en real suksess.

Etter en heller laber uttelling hva angikk søvntimer i løpet av natta i telt, tok jeg et par timer på øyet på fredags ettermiddag slik at jeg var oppladet til vi skulle få overnattingsbesøk på kvelden. Egentlig var planen å overnatte i telt ved det idylliske vannet Langen på grensa mellom Sarpsborg og Rakkestad, men værmeldingen og litt slitne unger gjorde at vi heller tok overnattingen hjemme. Så fikk vi heller ta fisketur med familien Schmidt på lørdagen.

Vi var på plass klokka 1230, og det sluttet akkurat å regne etter en lang, våt natt da vi parkerte bilen. Vinden hadde imidlertid dratt på litt, og den kom fra sør. Det var omtrent så lite optimalt det kunne være i et vann som er langt og smalt, går fra nord til sør, og der vi fisker i nordenden. Så det var luftig.

De sedvanlige kaotiske forholdene i starten på en familietur 9-6-12 (Foto: Lene Sørlie Heier).

Jeg foret opp for de minste ungene inne ved land og snart kunne de heise opp sørv etter sørv og en og annen abbor. Så var det bare å rigge resten av utstyret slik at vi kunne komme oss utpå med båt.

Alle er i gang med sitt 9-6-12 (Foto: Ole-Håkon Heier).

Jeg og faren i den andre familien, Emil, tok med oss de to eldste ungene ut i båten for å prøve etter abboren med jig. Det fungerte dårlig. Det blåste såpass ille at vi ikke fikk feste med dreggen, og vi drev såpass fort at det var vanskelig å ha kontakt med jigene. Så vi rodde i land igjen, og jeg satte på to wobblere på hver sin stang, og tok med ungene på rotur. Det ble suksess.

På en rorunde med varighet på kun en halvtime ble det 3 abbor (de største på 520 og 590 gram) og 2 gjedder. Kjempemoro for ungene. Ikke minst fikk endelig Marion sine lenge omtalte og ettertraktede gjedder, ja hun fikk faktisk to!

Marions første gjedde 9-6-12 (Foto: Ole-Håkon Heier).

Peter med sin største abbor på 590 gram 9-6-12 (Foto: Ole-Håkon Heier).

Det ble to dorgerunder til før sulten gjorde at vi måtte gi oss. Men du verden så morsomt ungene (og ikke minst også vi voksne) syntes det var. Helt til slutt fikk også Emil kastet litt med jig, og dra dro han likeså godt opp dagens beste fisk:

Emil med dagens fisk, en abbor på 960 gram 9-6-12 (Foto: Ole-Håkon Heier).

Fisken la jeg i håven nede i vann ved båtripa mens vi rodde inn, for denne fikk han ikke lov av meg til å ta med hjem sammen med de andre. Så fin abbor setter vi ut igjen;)

Neste tur gikk etter vederbuk, men vederbuk ble det ikke. Mandag 11. juni var vannstanden i Glomma endelig kommet ned på passe nivå, og det var på tide å gjøre et seriøst forsøk på stor vederbuk. Det var jeg imidlertid ikke den eneste som hadde tenkt på.

Vel nede på plassen var det allerede to fiskere. Den ene var gjeldende norgesrekordholder på arten; Joacim Klavestad, og den andre var Lennart Gammelsrud, dedikert specimenfisker fra min hjembygd Degernes. Joacim hadde allerede vært der noen timer da jeg ankom klokka 1930, og kunne skilte med en fin fisk på 2460 gram. Lennart drev og rigget seg til. Så jeg måtte ta til takke med tredjevalg av plass.

Etter en hyggelig prat hvor en knapp time raste forbi, rigget jeg opp nedstrøms de andre gutta. Det ble dog ikke helt den store kvelden for min del. Lennart landet et par fine vederbuk på over 2 kilo, men jeg fikk bare mort og ei brasme. Den største morten var hårfin forbedring av bestenoteringen på «52-52» med sine 310 gram, mens brasma også akkurat toppet den forrige bestenoteringen på «52-52» med sine beskjedne 940 gram til denne plassen å være. Dagens tabbe var at jeg hadde glemt igjen hodelykta mi, men det gikk allikevel an å se stangtuppen (ja, det var bunnmeite) helt til klokka 0045. Man må ofre litt søvn i jakten på storfisk.

Onsdag 13. juni gjorde jeg et nytt forsøk, men atter igjen endte jeg som tredjevelger av plass. Denne gangen var det specimenjeger og innehaver av M&M Fiske i Sarpsborg, Morten Martiniussen, og mitt vitne fra storsørvfangsten noen uker tidligere, Håvard Skjelstad, som allerede satt og fisket da jeg ankom. Håvard hadde til og med egen caddy (Jostein Sæll) som kom med kaffe etter en time med fiske, og deretter ble sittende og holde Håvard med selskap. Atter igjen gikk en time fylt med prat raskt forbi før jeg fikk uti stengene.

Det ble mye mort denne dagen også. Og ingen vederbuk. Morten fikk kveldens eneste vederbuk med et supert eksemplar på hele 2720 gram. Jeg trodde jeg hadde en vederbuk en liten stund utpå kvelden, før det viste seg at det var en ål på 610 gram som hadde slurpet i seg reka. Og det var skyting i nabolaget, ikke så normalt på en hverdag klokka tolv på natta. Vi så dog ingen blålys…

Klokka 2250 fikk jeg imidlertid art nummer 49.

ART 49 gullbust 13-6-12 (Foto: Ole-Håkon Heier).

Det var ingen overraskelse at en slik en skulle henge seg på den til gullbust overdimensjonerte kroken beregnet på vederbuk. Det skjer gjerne hver 3de eller 4de tur jeg er her nede.

Gullbust på 104 gram 13-6-12 (Foto: Ole-Håkon Heier).

Senere fiske av arten:

Det har ikke blitt noen flere gullbust på «52-52» når dette skrives 9. juli, men jeg er temmelig sikker på at det blir flere innen de 52 ukene er over 12. august.

Om gullbust

Gullbust er ikke å regne blant de store sportsfiskeartene blant karpefiskene i Norge. Hadde den hatt en vanlig størrelse som var 5-10 ganger større ville det vært en annen sak, men så stor er den altså ikke. Den var med i Specimenkonkurransen til Norsk meiteunion (NMU) (se ukens apropos under) de første årene etter stiftelsen i 1989, men så forsvant den ut og der ute har den blitt.

For den jevne sportsfisker ligner den ved første øyekast på en mort eller en liten vederbuk. Men den er mer torpedoformet i kroppen som en stam, og viktigst av alt, den er overbitt, og den mangler farge eller har bare en lett gulfarge i øyets iris. Den har heller ikke noen farge annet enn lett gråskjær på finnene.

Gullbust 11.05.08 (Foto: Ole-Håkon Heier).

Gullbusten finnes i en rekke kystnære vassdrag fra Østfold til Telemark, inkludert Drammenselva og Glomma opp til og med Mjøsa med nedre Lågen. Den er ikke lei brakkvann og finnes gjerne i større mengder ved utløpet av disse elvene.

Det er i brakkvannssonen i Glommas utløp min pers på gullbust er fra – 202 gram og 26,5 cm 04-08-09 (Foto: Stein Vidar Lund).

Nedre Tista er en utmerket plass å sikre seg gullbust som ny art på 11.05.08 (Foto: Ole-Håkon Heier).

På tross av overbittet er ikke gullbusten noen typisk bunnlevende fisk. Den kan påtreffes både nede ved bunnen og oppe ved overflaten. Den liker litt strøm i vannet, og er sjelden på helt stillestående områder. Du treffer den derfor helst i elver og ikke i vann. Her går den gjerne i stim og gjør seg til kjenne til tider ved tydelige vak i overflaten.

Den kan tas på agn som maggot, mark, mais, loff og en liten rekebit, både på duppmeite og bunnmeite. Den responderer meget godt på foring.

Norgesrekorden på gullbust er vanvittig drøy med sine 604 gram. Hvis det er en rekord jeg anser som temmelig uslåelig blant ferskvannsrekordene er det nok denne. NM Sportsfiske angir specimengrensen (ordentlig stor fisk) til 250 gram, så det sier jo litt. En gullbust på over 200 gram er en stor gullbust.

Gullbust 202g-26,5cm 04-08-09 (Foto: Ole-Håkon Heier).

Med en slik størrelse og mye bein er ikke gullbusten særlig aktuell som matfisk.

For mer om gullbust les her: Link til fiskipedia

Ukens apropos

Norsk meiteunion.

Jeg meldte meg inn i Norsk Meiteunion i 2003 og dannet SFK Laken sammen med to medfiskere. Etter hvert har vi blitt elleve medlemmer i klubben/teamet. SFK Laken fungerer etter premisset «flere fiskere rekker mer og tenker bedre enn en fisker alene» og at livet er for kort til at man rekker å teste alt mulig på egenhånd.

SFK Laken og NMU fungerer som klubber for de spesielt interesserte i meitefiske, mens jeg gjennom medlemsskapet mitt i den mer generelle organisasjonen NJFF føler at jeg har noen som sikrer mine interesser i den store sammenhengen (se bort fra at jeg jobber der nå – dette var tanker jeg også hadde i 2003). For NMU har ikke mye mer enn 100 medlemmer, og bruker lite tid på politikk. Gjennom NMU har jeg møtt mange dyktige meitefiskere og lært masse. Dog gjør det seg ikke selv, man må ta litt initiativ selv også.

Så, til info til alle som synes meitefiske virker spennende, men ikke vet hvor dere vil begynne, har jeg sakset følgende fra NMU sine hjemmesider på www.meite.org, og oppfordrer dere til å melde dere inn. Så kan dere lage et team selv eller spørre om å bli medlem av et allerede eksisterende team på forumet der (dog er noen team lukkede):

Norsk Meiteunion ble stiftet 6.mars 1989 av Jon Anders Walle og Ingar Heum etter at de på hver sin kant innen konkurransefiske og specimenfiske følte at tiden var inne til å forsøke å samle kreftene innen meitefisket i Norge. NMU skulle dermed bli et talerør for et annet sportsfiske enn det tradisjonelle lakse-, ørret- og havfisket som da preget 99 % av all fiskelitteratur.

NMU er i dag en partipolitisk nøytral, ideell og landsomfattende organisasjon, med det hovedformål å ivareta norske meiteres interesser, bl.a. gjennom informasjon, representasjon, arrangementer og aktivisering.

Først og fremst er det de «moderne» meiterne som fisker etter karpefisk og rovfisk som har funnet veien til NMU, men blant våre medlemmer finner man også noen av Norges ivrigste og mest fremgangsrike isfiskere, havfiskere, trollingfiskere osv og pionerer innen sportsfiske. Mange er hardcore fiskere og er ute flere ganger i uka, og reiser land og strand rundt på søken etter sjeldne eller stor eksemplarer, mens andre finner glede og ro i en meitetur til det lokale vannet nå og da. Så spennvidden blant medlemsmassen er stor.

Hovedaktiviteten i NMU er pr i dag specimenkonkurransen som er en storfiskkonkurranse som holder et høyt og seriøst nivå. Som deltaker får du info om hvor de råeste fiskene tas og på hvilke metoder og agn. Resultater fra Specimenkonkurransen med bilder av fangstene legges kontinuerlig ut på medlemssidene på Meite.net.

Siden sist

Den siste uka oppsummeres ikke før på art 50, da jeg er på ferie denne uka og følgelig ikke skriver noe før jeg er hjemme igjen

Per 9. juli har jeg dermed vært på 28 turer i saltvann og 57 turer i ferskvann med stort og smått, pluss en kombinert ferskvanns- og saltvannstur siden 12.8.2011.

Neste uke kommer en rovfisk med vampyrtenner…

# Fangstdato Art Publ. Største fisk + dato Ukens apropos
    1 12.08.2011 Torsk 01.09.2011 5500 gram – 14.8.2011 Gode forberedelser
    2 12.08.2011 Brosme 08.09.2011 3760 gram – 15.8.2011 Miljøgifter i sjøfisk
    3 12.08.2011 Hyse 15.09.2011 2420 gram – 15.8.2011 Barn og fiskemat
    4 13.08.2011 Sei 22.09.2011 1740 gram – 26.2.2012 Sikkerhet på sjøen
    5 13.08.2011 Kveite 27.09.2011 20000 gram – 17.8.2011 Mangler på ferdige kunstagn
    6 14.08.2011 Lusuer 04.10.2011 440 gram – 30.4.2011 Artsbestemmelse av uerfisker
    7 15.08.2011 Gråsteinbit 11.10.2011 880 gram – 15.8.2011 Artsdatabanken
    8 15.08.2011 Hvitting 18.10.2011 590 gram – 26.2.2012 Minstemål i sjøen
    9 16.08.2011 Lange 25.10.2011 800 gram – 22.9.2011 Knyt dine egne takler
    10 30.08.2011 Abbor 01.11.2011 540 gram – 16.6.2012 Miljøgifter i ferskvannsfisk
    11 30.08.2011 Ål 08.11.2011 960 gram – 16.8.2011 Ålens tilbakegang
    12 09.09.2011 Sandkutling 15.11.2011 3,2 gram – 9.9.2011 Kutlinger og artsbestemmelse
    13 09.09.2011 Svartkutling 22.11.2011 26,5 gram – 5.11.2011 Mikromeite
    14 09.09.2011 Sandflyndre 29.11.2011 600 gram – 22.9.2011 Flytebrygger, andre brygger og fiske
    15 09.09.2011 Bergnebb 06.12.2011 50 gram – 25.9.2011 Bruk av leppefisk i oppdrettsindustrien
    16 09.09.2011 Berggylt 13.12.2011 1180 gram – 25.9.2011 1000 fish blog
    17 09.09.2011 Makrell 20.12.2011 450 gram – 23.9.2011 Friluftsfjorden
    18 21.09.2011 Grønngylt 27.12.2011 120 gram – 22.9.2011 Research og rekognosering
    19 21.09.2011 Blåstål/rød-nebb 03.01.2012 260 gram – 23.9.2011 Kjønnsskifte hos leppefisk
    20 21.09.2011 Sypike 10.01.2012 160 gram – 28.4.2012 Sikkerhet på isen
    21 21.09.2011 Havål 17.01.2012 16750 gram – 21.9.2011 Nappdeteksjon under bunnmeite i mørket
    22 22.09.2011 Knurr 24.01.2012 390 gram – 22.9.2011 Fiskelogg
    23 22.09.2011 Glassvar 31.01.2012 560 gram – 22.9.2011 Lett driftfiske fra båt i sjøen
    24 22.09.2011 Dvergulke 07.02.2012 16,5 gram – 22.9.2011 Ett eneste napp kan avgjøre alt
    25 25.09.2011 Gressgylt 14.02.2012 53 gram – 25.9.2011 Rare fangster som ikke er fisk
    26 11.10.2011 Gjedde 21.02.2012 12480 gram – 02.12.2011 Ikke drep store rovfisker i ferskvann
    27 24.10.2011 Skrubbe 28.02.2012 440 gram – 24.10.2011 Feilkroking av fisk
    28 24.10.2011 Harr 06.03.2012 930 gram – 3.5.2012 Bruk av maksmål og minstemål i ferskvann
    29 28.10.2011 Ulke 13.03.2012 157 gram – 28.10.2011 Miljøsaken er så mye mer enn klima
    30 30.10.2011 Øyepål 20.03.2012 137 gram – 30.10.2011 Slimål – naturens renovatører
    31 05.11.2011 Lyr 27.03.2012 64 gram – 5.11.2011 Bonusfangster – et av mange positive overraskelsesmomenter under fiske
    32 05.11.2011 Ålekvabbe 03.04.2012 111 gram – 19.11.2011 Misforstått fredning?
    33 13.11.2011 Lake 10.04.2012 1560 gram – 18.3.2012 Barn og fiske
    34 19.11.2011 Rødspette 17.04.2012 14 gram – 19.11.2011 Kraftutbygging
    35 08.01.2012 Mort 24.04.2012 500 gram – 18.6.2012 For og foring
    36 08.01.2012 Ørret 01.05.2012 1090 gram – 18.5.2012 Fjerning av innlandsfiskeavgiften
    37 15.04.2012 Gapeflyndre 08.05.2012 180 gram – 15.4.2012 Helhetlig vannforvaltning
    38 29.04.2012 Hågjel 15.05.2012 220 gram – 29.04.2012 Norske småhaier
    39 29.04.2012 Blålange 22.05.2012 700 gram – 29.04.2012 Fjorddeponier
    40 30.04.2012 Svarthå 29.05.2012 50 gram – 30.04.2012 Plagsomme fiskearter
    41 01.05.2012 Rognkjeks 05.06.2012 720 gram – 01.05.2012 Mye morsomt i småbåthavner